Nachtmystium - Retox: Remixes And Rarities
Label: Earache Records
Hoewel de Amerikaanse blackmetalgroep Nachtmystium met The World We Left Behind (2014) zijn meest bijzondere en zelfs een van de sterkste albums uit zijn lange loopbaan afleverde, heeft het de band rondom frontman Blake Judd weinig fans opgeleverd. Dat heeft alles te maken met de oplichterspraktijken van de drugsverslaafde zanger, die daarmee veel fans aardig wat centen heeft gekost. Zo leek de carrière van Nachtmystium weliswaar met een muzikaal hoogtepunt, maar tegelijkertijd met een persoonlijk dieptepunt te eindigen toen Judd bekendmaakte de stekker uit de band te trekken en zich te richten op zijn andere band Hate Meditation.

Nu bleek al eerder dat Judd een nogal wispelturig en onbetrouwbaar persoon is, dus eigenlijk is het niet zo verbazingwekkend dat het nieuwe Hate Meditation-album er tot op heden nog steeds niet is gekomen en de frontman Nachtmystium weer nieuw leven heeft ingeblazen. Tegelijkertijd zullen veel mensen ook blij zijn met deze keuze, want Nachtmystium heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een redelijk inwisselbare USBM-band tot een innovatief gezelschap dat een flinke dosis Floydiaanse psychedelica toevoegt aan zijn inmiddels ijzersterke, melodieuze black metal. Het leverde naast het eerder genoemde The World We Left Behind ook het briljante Black Meddle-tweeluik op, waarvan vooral Assassins: Black Meddle Part I (2008) tot op de dag van vandaag in mijn geheugen staat gegrift.

Het met een niet bepaald milde dosis ironie getitelde Retox: Remixes And Rarities bevat – zoals de naam al doet vermoeden – geen nieuw materiaal, maar een collectie van obscure tracks en industrial-achtige herinterpretaties van bekendere nummers. Zo verzorgt niemand minder dan Sanford Parker (live-toetsenist van Neurosis, ex-Twilight, Corrections House) een bedwelmende remix van Dawn Over The Ruins Of Jerusalem. Van No Funeral (oorspronkelijk te vinden op Addicts: Black Meddle Pt. II) zijn zelfs twee remixen te vinden. De broeierige, minimalistische synth-versie van Seismologist is daarvan het meest overtuigend, hoewel ook de remix van Tweaker (oftewel Chris Vrenna van Nine Inch Nails) erg sterk is.

Het overige materiaal op Retox stamt primair van de periode tussen 2012 en nu, dus ten tijde van de recentere albums van Nachtmystium. Liefhebbers van het oldschool-werk zullen dus weinig van hun gading vinden op deze verzamelaar. Degenen die de psychedelische richting waarin de band is ingeslagen, kunnen waarderen, krijgen een aantal interessante tracks. Zo is Black Pill een aardig nummer, dat oorspronkelijk bedoeld was voor de Doomsday Derelicts-ep. Het instrumentale Martyrs is wat grimmiger en bevat een bijdrage van Phenex (Hate Meditation, Satyricon en Dark Fortress) op de synths.

Tot slot bevat Retox ook een tweetal covers. Det Som Engang Var (Burzum) is natuurlijk een klassieker en de grimmige, repetitieve kwaliteit van het nummer wordt hier goed gereproduceerd. Het rellerige Raid The Convent (een cover van de deathmetalband Nunslaughter) heeft daarentegen vooral een hoge cultwaarde. Retox is geen verplichte kost, maar vooral een leuke collectie voor de verzamelaars. Het plaatje maakt echter vooral nieuwsgierig naar nieuw materiaal van deze band, dat er hopelijk aan zit te komen.

1. Intro
2. Dawn Over The Ruins Of Jerusalem
3. Black Pill