• Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Nachtmystium - Live At Roadburn MMX
Jaar van release: 2011
Label: Roadburn Records
Nachtmystium - Live At Roadburn MMX
Het Nederlandse Roadburn-festival heeft zich in de afgelopen jaren in razend tempo ontwikkeld tot een waar walhalla voor avontuurlijk aangelegde metalfans en liefhebbers van zware en intense experimentele muziek. Onder dezelfde naam opereert inmiddels een label dat met enige regelmaat interessant materiaal uitbrengt op vinyl, waaronder een aantal live-opnames van bands die de afgelopen jaren op dit roemruchte festival hebben gespeeld. Zo konden mensen die niet in staat waren een kaartje te machtigen alsnog genieten van optredens van bands als Neurosis, Wolves In The Throne Room en Church Of Misery.

Met Live At Roadburn MMX brengt dit label nu ook het optreden van de Amerikaanse blackmetalband Nachtmystium uit. Wie het festival enigszins kent, weet dat de black metal die daar ten gehore wordt gebracht alles behalve standaard is. Hoewel Nachtmystium als een reguliere blackmetalband is begonnen, heeft de band zijn horizon inmiddels behoorlijk verbreed – en met succes. Met name op Assassins – en in iets mindere mate op Addicts – leverde die verbreding namelijk geniale muziek op, waarin duistere, psychedelische Floydiaanse soundscapes een perfecte symbiose aangingen met grimmige, maar bij vlagen zelfs groovende blackmetalklanken.

Op Live At Roadburn MMX put Nachtmystium gelukkig rijkelijk uit deze albums, die wat mij betreft absoluut tot het beste materiaal van de band horen. Met name geniale nummers als Ghosts Of Grace en het afsluitende Assassins komen live geweldig uit de verf. Het geluid is uiteraard iets rauwer dan op de albums, maar de prominent aanwezige psychedelische keyboards en de ‘spacy’ effecten die voortdurend op de luisteraar worden afgevuurd, zorgen voor een heerlijk hypnotiserende sfeer. Ook nummers als A Seed For Suffering en Chosen By No One (beiden van Instinct: Decay) klinken daardoor nog veel progressiever en experimenteler dan op CD.

In de ruim drie kwartier die Nachtmystium tot zijn beschikking heeft, weet de band dan ook absoluut te overtuigen. Het zou mij niets verbazen als dit optreden veel nieuwe fans heeft opgeleverd. Absoluut de moeite waard voor de liefhebbers van de laatste albums en E.P.’s van de band. Live At Roadburn MMX is een indrukwekkend document geworden van een band die de grenzen van de black metal verkent en overschrijdt.

1. Away From The Light (Intro)
2. Your True Enemy
3. Ghost Of Grace