• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

For All We Know - Take Me Home
Label: Eigen Beheer
For All We Know - Take Me Home
Ruud Jolie heeft ondanks zijn drukke bestaan (onder andere docent aan de Metal Factory, gitarist bij Maiden UniteD en Within Temptation) tijd gevonden om zijn tweede soloplaat uit te brengen onder het pseudoniem For All We Know. Net als op het zelfgetitelde debuut uit 2011 werkt hij samen met zanger Wudstik, bassist Kristoffer Gildenlöw, drummer Léo Margarit en toetsenisten Thijs Schrijnemakers (Hammond) en Marco Kuypers (Rhodes, Wurlitzer en piano).

For All We Know klinkt anders dan Maiden UniteD en Within Temptation. Verwacht een luchtige en interessante mix van progressieve rock en popmuziek (onder meer Paul McCartney, Seal). In vergelijking met zes jaar geleden is een aantal dingen veranderd. Zo is het aandeel van Wudstik in de songwriting groter en is de muziek enerzijds rustiger en anderzijds steviger. Er zit dus meer variatie in en tussen de songs. Daarnaast zijn er minder gastartiesten te horen. Slechts Anneke van Giersbergen heeft daarvan een prominente rol toebedeeld gekregen in We Are The Light. Lisette van den Berg verzorgt de achtergrondzang in Fade Away, They’ll Win, We Are The Light en Breathe: Out.

In eerste instantie zet de intro Breathe: In je op het verkeerde been. Het lijkt er even op dat je een plaat van Coldplay of Kensington hebt opgezet. Het pop(rock)element keert daarna wel terug, maar al in de eerste reguliere track, Take Me Home, zijn er hoekige riffs en is er een afwisseling van poppy coupletten en heavy passages en is de muziek gelaagd (keyboards, orgels, gitaren). Die gelaagdheid hoor je bijvoorbeeld ook terug bij Steven Wilson en komt in meerdere tracks terug, zoals in het catchy Fade Away.

Ondanks dat de muziek heel fris en modern overkomt, mede door de warme en open productie, zit er veel diepgang in de muziek en grijpen Let Me Fly en The Big Wheel terug op de jaren zeventig. Het is knap hoe Jolie songwritingtechnisch schakelt tussen de verschillende decennia en tevens knap hoe deze release interessant blijft doordat elk nummer weer een heel anders klinkt. Zo is Let Me Fly een heel rustig, reflectief nummer met akoestisch gitaarspel en Prophets In Disguise de zwaarste track. Some Will is heel relaxed en Colours roept referenties aan Pain Of Salvation op, de band waarin Léo en Kristoffer zitten. Het afsluitende Breathe: Out bevat dezelfde melodie als Breathe: In en zo is de cirkel rond.

Take Me Home verkent verschillende stijlen muziek en daarom is de muziek van For All We Know niet in een hokje te plaatsen. Pop, rock en prog ontmoeten elkaar in goed gestructureerde en gelaagde nummers. Ze zijn heavier dan op het debuut, maar ook zoeter en atmosferischer. Mensen die in hun playlist Voyager, Kingfisher Sky, Coldplay, TesseracT, Seal, Kensington, Steven Wilson en Agent Fresco opnemen, kunnen beslist uit de voeten met de muziek van Ruud Jolie en co. Ondanks het feit dat er veel afwisseling in de muziek zit, luistert het geheel relatief makkelijk weg, maar is het geheel verrijkt met allerlei baslijntjes, toetsenwerk op de achtergrond waardoor er elke luisterbeurt wel weer iets nieuws te ontdekken valt. Zowel de eerste luisterbeurten pakkend als op langere termijn interessant en daarmee is dit een fijne release.

1. Breathe: In
2. Take Me Home
3. Fade Away