Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Interview

Obsidian
Met Sjaak
Door Lana
Geplaatst in oktober 2007
Door meerdere gevestigde namen uit de Nederlandse metalscéne is Obsidian als dé veelbelovende band bestempeld. Een band die ondanks de royale bestaansjaren relatief stil is geweest, maar in 2006 en 2007 met Emerging een eigensmoelig en spraakmakend debuut releasde. Over de mail vertelt gitarist Sjaak over de talentenjachten, opa`s en oma`s, pakjes condooms, het aankomende optreden op de Arnhem Metal Meeting, de betekenis van "Obsidian" en licht wat tipjes van een aantal sluiers op.

Obsidian

Dit jaar bestaat Obsidian zo ongeveer tien jaar. Een hele tijd voor een band die lang heel onopgemerkt is geweest, aangezien wij pas de laatste twee jaar op een actieve manier met de band worden geconfronteerd. Hoe komt het dat er pas in 2006 een fatsoenlijk (lees=meer dan een drie nummers tellende demo) muziekwerk van de band is uitgekomen?

Tien jaar alweer? Damn... hadden we toch minder moeten drinken en blowen denk ik. Voor ons eerste volledige album Emerging hebben we een stuk of drie demo's uitgebracht. Het probleem was vooral dat steeds als we een demo hadden opgenomen, we al weer bezig waren met de volgende drie nummers. Daarom klonk wat we naar buiten konden brengen voor ons altijd hopeloos verouderd en hebben we er niet veel mee lopen paraderen. Obsidian is voor veel van ons de eerste band waar we bezig zijn met het schrijven van eigen nummers en het heeft even geduurd voordat we een sound en de nodige techniek gevonden hadden waar we echt achter konden staan.

Obsidian is qua sound een vrij opmerkelijke band in de Nederlandse scène. Waar de meeste deathmetalbands voor de brute vorm kiezen lijkt Obsidian juist veel variatie hoog te achten, en niet zomaar variatie in de solo`s, maar ik hoor een hoop discrepantie op één cd, en soms wel op één nummer, Obsidian zoekt duidelijk onverwachtse uitersten op. Hoe is die sound ontstaan?

Zoals gezegd zijn we lang bezig geweest met het zoeken naar een sound. Hierbij hebben we steeds meer invloeden opgepikt die we graag in onze muziek terug wilde horen. Ik denk dat Emerging daar in geslaagd is. Wel zijn we nu bezig om de variatie meer te scheiden tussen de nummers en een nummer op zich meer een eigen smoel te geven. We zijn dus eigenlijk nog steeds zoekende.

Denk je dat het verder belangrijk is om een duidelijke eigen sound te hebben, wil je tegenwoordig nog uit de massa worden gepikt? Want eerlijk is eerlijk, aan (goede) metalmuziek hebben we in Nederland geen gebrek. Ik kan mij voorstellen dat het voor een band belangrijk is om herkenbaar, zo niet origineel te worden, in bepaalde opzichten, wil je als band zijnde de aandacht trekken... Ik hoeverre heeft deze factor voor Obsidian meegespeeld?

Dat heeft eigenlijk geen invloed gehad op de muziek die we hebben geschreven. Originaliteit kan aan twee kanten snijden. Aan de ene kant val je meer op tussen andere bands maar daar staat tegenover dat je minder toegankelijk bent voor een grote groep mensen. Wij worden in live verslagen vaak bestempeld als "de vreemde eend in de bijt" en hoewel Robbe een beetje als een eend klinkt, is het vaak toch lastig om een plek binnen de metalwereld te vinden. De ene dag spelen we tussen allemaal brutal bands en een week later is iedereen om ons heen weer "core".

In de beginjaren heeft Obsidian nog eens aan "talentjachten" meegedaan. Hebben jullie daar nog wat leuks aan overgehouden, naast de mogelijkheid om op te treden, de bewuste avonden?

We hebben er ervaring mee opgedaan en de optredens zelf kregen veel aandacht dus daarin heeft het ons denk ik wel wat naamsbekendheid opgeleverd. Maar dat is onmogelijk te meten natuurlijk. Het vreemde is dat hoe meer we als band groeide, des te eerder we uit contests geknikkerd werden. Ik denk dat we niet schattig genoeg meer waren. Gelukkig hebben we nu een label en mogen we niet meer meedoen aan dergelijke contests ;-)

Wanneer had de band eigenlijk een beetje het idee dat de zaken eindelijk leuk gingen rollen?

Eh... morgen? Nee, sinds we Emerging hebben uitgebracht via Rusty Cage Records merken we wel dat er wat balletjes beginnen te rollen. Zo nu en dan staat er een Obsidian t-shirt in het publiek en gisteren speelde we in Hilversum voor Cabincore waar een gast bijna het hele optreden mee kon zingen. Ook komen er mooie shows aan zoals komende Arnhem Metal Meeting.

Het is opvallend dat Obsidian veel met lange instrumentale stukken werkt. Een gewaagde zet, als je het mij vraagt, want het is een hele kunst om instrumentale passages spannend te houden. Het verschilt ook een beetje per genre, uiteraard. Een band als Summoning komt er makkelijk mee weg, om maar een zijstraat te noemen, maar voor een deathmetal gerelateerde band wordt het al lastiger. Obsidian haalt tijdens deze instrumentale stukken voor mijn gevoel ook een hoop uit de kast. Was het voor de band een bewuste uitdaging om de nummers zo in te vullen of was het meer een "natuurlijk proces"?

We houden erg van bands die wegkomen met lange instrumentale stukken. Denk bijvoorbeeld aan Opeth. Ik denk dat het feit dat Simon en ik vroeger de vocalen verzorgden maar eigenlijk liever gitaar wilde spelen ook een rol heeft gespeeld in het schrijven van instrumentale stukken. Konden we onze klep tenminste houden. Op het album Emerging hebben veel energie gestopt in het gelijknamige instrumentale nummer Emerging. Daar hebben we een bewuste keuze gemaakt: "geen geschreeuw" (kan opa en oma ook een nummertje meeluisteren). Dit was een grote uitdaging omdat veel "wetten" van het schrijven van een nummer dan niet meer opgaan.

"Obsidian" is ook best een apart bandnaam, hoewel de betekenis ervan wat mij betreft volledig strookt met de muzikale inhoud van de band. Maar ik ben natuurlijk benieuwd hoe de band aan de naam is gekomen en wat voor jullie de link is (voor zover aanwezig) tussen obsidiaan en de muziek zoals jullie deze spelen.

Simon is gekomen met de naam Obsidian maar ik weet niet precies hoe hij daar aan gekomen is. Het begint er toch mee dat het lekker moet klinken. Zwart vulkanisch gesteente is natuurlijk ook heel "metal". Het feit dat Obsidiaan veel terug kwam in oude rituelen van de Azteken en Maya's en dat het nog steeds gebruikt wordt voor chirurgische messen heeft de naam wel aan ons doen hechten. Jammer genoeg zijn er aardig wat later bijgekomen "Obsidians" die er ook zo over denken.

Ter nutteloze informatie weet ik trouwens dat de oude bewoners van Mexico, de Maya en Azteken ook een bijzondere band met obsidiaan hadden. Zo werden ondermeer de offermessen ervan vervaardigd, werd obsidiaanpoeder ter genezing van wonden gebruikt en zijn diverse goden (in)direct naar obsidiaan vernoemd of mee in relatie gebracht. Een hoop historische en magische invulling, al met al. Geeft dat de bandnaam nog extra glans?

Obsidian - Emerging (re-release)Ik was je al voor in het vorige antwoord ;) maar obsidiaanpoeder ter genezing wist ik nog niet. Dank je voor die nutteloze informatie. Dan heb ik er nog één voor jou. Spiegels van obsidiaan werden door de Azteken gebruikt om in het verleden en in de toekomst te kijken. Ik vind het zeker iets toevoegen aan de naam.

Hoewel de meeste mensen Obsidian nog niet zo lang kennen is de band al goede vrienden met het podium geworden. Obsidian heeft een leuk rijtje optredens opgebouwd. Wat speelden jullie vroeger dan zoal? Want op de demo`s staan maar een hand vol nummers...

We hebben ooit nog drie covers gespeeld van Sepultura, Altar en Machine Head. Daarbij hadden we al redelijk snel een paar nummer geschreven die we live konden spelen. Verder speelden we gewoon niet zo lang.

Toen Emerging uitkwam kreeg de cd een hoop overwegend goede kritiek. Was dat een bevestiging of toch een verrassing?

We wisten wel dat we geen poep hadden gemaakt. Maar het is altijd even afwachten of mensen het smaakje wel lekker vinden. Niet alle reviewers konden de complexiteit van Emerging waarderen. Vaak werd er dan wel bij gezegd: "het is niet mijn ding maar volgens mij is het wel goed".

Inmiddels heeft de band getekend bij Rusty Cage Records. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

We hebben een gratis CD en pakje condooms gestuurd. Blijkbaar konden ze het wel waarderen want we werden gevraagd om een keer langs te komen. Bij dit gesprek werd snel duidelijk dat we het heel goed met elkaar konden vinden en dat we graag met elkaar wilde samenwerken.

In hoeverre heb jij/hebben jullie verder affiniteit met de andere Rusty Cage bands? Met andere woorden, vind je dat jullie ook echt binnen het label passen, of is dat verder irrelevant en zijn jullie al lang blij dat jullie een labeldeal hebben?

Ik denk dat bands als Magnacult en Cypher zeker goed bij ons passen. Het zal ook een kwestie van tijd zijn dat we een keer het podium met ze zullen delen. Non-Divine is iets populairder maar ik vind ze wel heel goed werk afleveren.

Aansluitend op de bovenstaande vraag: zou de band een labeldeal afketsen vanwege de andere bands die er ook huizen en waar Obsidian niet van gediend is (wegens ideologieën, persoonlijke vetes, etc)?

Het zou er vooral aan liggen of RCR zelf een uitgesproken wereldbeeld zou verkondigen waar wij principiële bezwaren tegen hebben. Maar daarom is het ook belangrijk om, voordat je met een label in zee gaat, te kijken of het ook op persoonlijk vlak klikt. Verder zie ik ons niet zo snel persoonlijke vetes tegen andere bands hebben.

Er zijn sinds het actieve bestaan van de band alweer wat bezettingswisselingen geweest. Kun je deze toelichten?

We zijn in 2002 met onze toenmalige drummer Gert-Jan gebroken wegens een verschil in ambitie. Wij wilde meer gaan experimenteren met polyritmes en dergelijke en daar was hij wat minder happig op. Enter Melle. Daarna zochten we naar een losse frontman. Omdat het gitaarwerk steeds meer van ons ging eisen, werd het onmogelijk om echt los te kunnen gaan op het podium. Technisch gezien is dat dus geen bezettingswisselingen. Serge heeft een jaar in Obsidian gezeten maar uiteindelijk bleek dat toch niet goed te werken. We hebben toen een tijdje zonder zanger gezeten en we begonnen toch wel een beetje te zweten maar gelukkig hebben we Robbe gevonden. Daar hebben we erg veel geluk mee gehad, want een goede zanger vinden is niet makkelijk gebleken. Eindelijk dachten we dat we een complete band hadden waarbij iedereen met elkaar klikte. Jammer genoeg heeft bassist Glen onlangs besloten dat hij niet meer de energie in de band kan stoppen die Obsidian volgens hem verdiend. Dus nu komt er toch nog een bezettingswisselingen aan.

En bassist Glen staat ook op het punt te vertrekken. Hebben jullie inmiddels al een vervanger op het oog?

We hebben iemand op het oog ja. We hebben een gesprek met elkaar gehad en dat was zeer positief. Alleen moeten we nog wel muziek maken met elkaar. Jammer genoeg hebben we geen nummers die je even in een middagje instudeert dus we moeten nog even kijken wat er precies gaat gebeuren.

Een opvallende keuze voor de nieuwe vocalist was Robbe, die een beetje doorgewinterde luisteraar kent van onder meer Disavowed en Arsebreed. Waarom Robbe?

Robbe is eigenlijk op ons afgekomen. Ik kende zelf Disavowed toen nog niet. Dus toen ik ging luisteren dacht ik meteen: "een pig scream in Obsidian? Hmmmm". Na eindeloos en schaamteloos smeken hebben we hem in de oefenruimte uitgenodigd. Daaruit bleek dat Robbe veel kanten op kon gaan met zijn stem en dat hij erg veel zin had om zijn ding te doen in Obsidian. Sindsdien zijn we allemaal verliefd op elkaar.

Overigens moet ik wel eerlijk toegeven dat zijn stemgeluid/gebruik prima past bij wat Obsidian muzikaal voortbrengt, dis het is wat mij betreft sowieso een goede keuze geweest. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de cleane stem ook van Robbe is. Wie levert deze bijdrage?

Ikke, ikke (Sjaak). We hebben het nog niet teveel in de nummers op Emerging gebruikt, omdat ik eigenlijk helemaal niet kan zingen. Maar we zijn ermee bezig en hoe beter het gaat hoe meer we het kunnen gebruiken.

Een vraag die je vast kon verwachten, maar ik ga `m toch stellen: anno 2007 is Emerging opnieuw uitgebracht. Nu had de band zonder meer redenen om weer even van zich te doen spreken, want een nieuwe vocalist en label is uiteraard reden genoeg voor een teken van leven. Maar waarom is gekozen voor een heruitgave van Emering, in plaats van wat nieuw materiaal…een mcd bijvoorbeeld?

Nummers schrijven duurt erg lang bij Obsidian. Het schrijven van een nieuwe CD en het opnemen ervan zou gewoon te lang duren. We wilde met Rusty Cage Records met iets nieuws komen en aangezien er nog relatief weinig exemplaren van Emerging 2006 de deur uit waren gegaan waren we van mening dat we nog niet alles eruit hadden gehaald.

De nieuwe versie van Emerging is, voor zover ik weet, alleen als digipack verkrijgbaar. Vanwaar de keuze voor een digipack? Heeft dat nog een bepaalde meerwaarde?

Ik vind het sowieso mooier dus dat lijkt me reden genoeg. Maar een bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat die zo makkelijk te onderscheiden is van Emerging 2006.

Obsidian

Ik vind de artwork overigens erg mooi passen bij de bandnaam en de sound. Heeft de cover nog een bepaalde (thema-gerelateerde?) betekenis of zitten er verder geen dieper liggende gedachten achter?

Er zit rook in het figuur op de voorkant verwerkt wat ik goed met het idee "emerging" vind passen. Daarnaast hebben we gekozen voor het contrast van een zwarte buitenkant en witte binnenkant, wat een staat voor de uitersten die in onze muziek terug te vinden zijn. Dit laatste is niet bijster origineel maar het werkt goed. Verder ben ik eigenlijk meer gericht op vorm dan op het concept.

In de teksten van Obsidian staat de mens voor mijn gevoel centraal en zijn de teksten vertakkingen van zijn geest, gevoelens, verwarring en waarnemingen. Wie schrijft de teksten en wat zijn de gedachten achter de keuze voor deze onderwerpen?

Melle heeft de meeste teksten geschreven. Hij maakt vooral gebruik van abstracte thema's waarbij niet heel voor de hand liggend is waar ze over gaan. Ik denk dat jouw gevoel het wel aardig beschrijft.

Zijn jullie inmiddels al bezig met nieuw materiaal en zo ja, wat kunnen wij ervan verwachten? Gaat Obsidian door met de ingeslagen koers of staat ons een verrassing te wachten?

We zijn zeker bezig met nieuw materiaal. We hebben nu ongeveer zes nummers geschreven waar we druk mee bezig zijn. We blijven natuurlijk Obsidian. Veel melodie en grooves. We hebben wel geprobeerd de nummers meer een eigen thema te laten volgen. Vroeger wilde we van elk nummer een epos maken die alle genres binnen de metal bestrijkt. Ik denk dat de nieuwe CD daarom een stuk volwassener gaat klinken en wat makkelijker in het eerste gehoor zal liggen zonder eenvoudig te worden. We willen nog steeds dat de CD met elke luisterbeurt nieuwe geheimen verklapt. Met andere woorden: "hij wordt vet".

De band heeft inmiddels een hoop interessante gigs achter de kiezen en een leuk vooruitzicht (lijkt mij, tenminste) is de Arnhem Metal Meeting, waar jullie inmiddels ook de op de bill prijken. Wat verwachten jullie van de AMM?

Vroeg spelen, weinig mensen en weinig contact met de grote acts. We hebben er erg veel zin in. Ik denk dat de Musis Sacrum een gewelde zaal wordt om te spelen en met een beetje geluk kunnen we wat nieuwe zieltjes winnen.

Komen er verder bands waar jij zelf vooraan gaat staan?

Nee joh. Wij zijn sterren. Lekker back stage hangen met onze groupies. Ik wil wel graag Cypher zien spelen.

Zijn er verder nog ontwikkelingen, plannen, nieuwtjes of andere zaken rondom Obsidian die nog onder de aandacht gebracht dienen te worden?

We zullen, wanneer de tijd daar is, laten horen wie onze nieuwe bassist is. Ook zijn we bezig met een leuke medley van één van onze favoriete bands. We zullen die eerst live spelen maar misschien dat we er een leuk mp3-tje van kunnen maken.

Ik geloof dat we er zo wel doorheen zijn. Veel succes met de band en keep up the good work!

Bedankt! Het waren veel vragen man.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.