Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

13-04-2021

Interview: Ephel Duath
Met Davide Tiso
Door Patrick T.
Geplaatst in januari 2006

Ephel Duath's "Pain Necessary to Know" was vorig jaar één van de betere releases op het gebied van de experimentele metal. Alhoewel, metal... Het Ephel Duath van vandaag de dag heeft meer gemeen met een zeer agressieve vorm van jazz/fusion. Het ambitieuze bandbrein Davide Tiso beantwoorde enkele vragen over wispelturige drummers, frustrerende labelperikelen en John Zorn.

Ephel Duath

Om te beginnen Davide, kun je de titel van het album eens verklaren? Naar welke pijn verwijs je hier?

We gebruiken de afbeelding van de medusa’s tentakels in het artwork om de titel van het album te symboliseren. Je kunt niet beweren een medusa te kennen zonder ergens op je lichaam een teken van de aanraking te hebben. Je kunt niet zeggen een idee te hebben van wat het betere leven voor jou is, als je geest niet beschadigd is door pijn. Naar mijn mening is pijn noodzakelijk om te kennen.

Kennen de teksten van “Pain Necessary to Know” een centraal concept?

Als ik schrijf begin ik bij eenvoudige dingen die invloed uitoefenen op mijn leven. Door beelden en metaforen te gebruiken creëer ik open poëtische boodschappen. De teksten van “Pain Necessary to Know” richten zich op de vele maskers die in ons dagelijks leven op moeten zetten om door de dag te komen. Dit album kent ook de invloed van mijn nieuwe stad Venetië, namelijk het smerige water en de vreemde temporele dichtheid. Het lijkt alsof ik hier niet woon maar rondzweef…

Jullie vorige drummer Davide Piovesan verliet Ephel Duath vlak na de opname van het album. Waarom?

Ephel Duath - Pain Necessary to KnowHet was voor Davide Piovesan onmogelijk om Ephel Duath hetzelfde niveau van professionaliteit te blijven bieden. De economische status van de band maakt het niet mogelijk om van onze muziek te leven, dat staat erg ver van ons af. Dat drong tot hem door tijdens de tour met Dillinger en Poison the Well. Toen heeft hij waarschijnlijk besloten om de band te verlaten. Eenmaal terug in Italië legde we de laatste hand aan de songs en na het opnemen van de drums ontving ik een brief van Davide waarin hij z’n wensen duidelijk maakte.
Hieraan wil ik nog iets toevoegen. Ik heb m’n leven in dit project gestopt. De band is een soort innerlijke taal voor me geworden. Het is onmogelijk deel uit te maken van Ephel Duath zonder daar rekening mee te houden. Wie zich niet op zo’n intense manier kan geven voor de band verlaat ons toch na een bepaalde tijd.

In de tussentijd zit Andrea Rabuini bij liveshows achter het drumstel. Hoe verloopt de zoektocht naar een permanente vervanger voor Davide?

Op het moment vraag ik me af of Andrea misschien de juiste persoon is om Davide Piovesan te vervangen. Hij heeft een geweldige instelling, zowel op het professionele als het persoonlijke vlak. Daarom zal ik hem de komende weken wat nieuw materiaal voorleggen. Ik ben benieuwd hoe hij de drumstukken interpreteert. Binnenkort meer nieuws hierover!

Jullie voormalige label Elitist is helaas onlangs ter ziele gegaan. Ik vond dat Elitist één van de weinige metal-georriënteerde labels was dat het juiste karakter en visie had voor een band als Ephel Duath. Hoe denk je nu over labelbrein Lee Barrett en zijn werk voor Earache?

Lee is een geweldige talentscout, maar naar mijn mening stond Elitist niet op hetzelfde hoge niveau als Candlelight onder Barrett. Ik hoop dat hij snel weer een nieuw belangrijk label begint.

Welke van de andere bands op Elitist vond je eigenlijk leuk of interessant?

Ik heb niet zoveel met de andere ex-Elitist bands. Ik heb wel wat ouder materiaal van Carnival in Coal gehoord dat ik erg interessant vond.

Wat vind je nou van die verhuizing naar Earache? Ben je niet bang dat Ephel Duath als ‘één van vele bands’ wordt behandeld door dit voor metal-begrippen enorme label?

Ephel Duath betekent min of meer commerciële zelfmoord voor een label. Ik ben me daar wel degelijk van bewust, en ik heb er dan ook wel begrip voor als Earache ons anders zal behandelen dan z’n verscheidene goed verkopende bands.

Jullie hebben tot nu toe vier shows gespeeld in Italië om het nieuwe album te promoten. Een positieve ervaring?

Dit waren de eerste shows met onze nieuwe drummer, en over het resultaat ben ik erg tevreden. Onze sound is een stuk krachtiger en essentiëler. De reactie van het publiek is uitstekend te noemen en ik heb ondervonden dat de nieuwe songs zeer geschikt zijn voor de livesfeer.

Ik las onlangs dat je affiniteit hebt met John Zorn. Welke kant van zijn creatieve karakter interesseert je het meest? Z’n Game Pieces, Filmworks, klassieke composities…?

Ik waardeer zijn instelling zeer, evenals zijn constante drang om te zoeken en te experimenteren. Ik ben echter niet zo bekend met zijn werk om voorkeur uit te spreken voor een specifieke categorie.

Het nieuwe jaar is begonnen en de jaarlijstjes van 2005 zijn alweer geconsumeerd en verteerd. Jaga Jazzist, Animal Collective, Sufjan Stevens en Earth zijn enkele namen die hoog op mijn lijst prijken. Welke bands en artiesten maakten afgelopen jaar veel indruk op jou met hun nieuwe releases?

Earth, Burst, Sunn O))), Fantômas, Cave In, Ulver.

Ephel Duath

Stel, je kunt vijf bands uit alle era’s van de moderne muziek kiezen om het podium mee te delen op een klein festival. Welke bands zouden het worden?

Nou… Ik weet natuurlijk niet wat het exacte budget van het festival is! Laten we zeggen dat dit me koud laat, heheh. Ik zou King Crimson kiezen, zij zouden de ‘cerebrale’ kant van het festival vertegenwoordigen. Zu en Zorn de ‘gestoorde’ kant, Neurosis de ‘aardse’ kant, Emperor de ‘agressieve’ kant, en Ulver de ‘nachtelijke’ kant.

Ephel Duath heeft nu drie albums op z’n naam staan. Er is een sterke en duidelijke ontwikkeling waarneembaar als je de platen vergelijkt.

Ik probeer erg ‘open’ songs te componeren met zoveel mogelijk vrijheid. M’n interesse gaat uit naar een totale vernietiging van de identiteit van de typische ‘occidental’ structuur, maar tegelijkertijd wil ik door een toegankelijk doch intelligent product te bieden ook ons publiek vergroten.

Succes daarmee. Wanneer kunnen we Ephel Duath hier live bewonderen?

15 januari spelen we in Rijssen [dit concert is verplaatst naar de Little Devil in Tilburg - red.]. We zullen Holland opnieuw aandoen in maart, in het kader van onze Europese tour.
Voor meer informatie schrijf naar davide@ephelduath.net, een reactie is gegarandeerd. Bezoek de nieuwe website www.ephelduath.net of www.myspace.com/ephelduath om “Vector, Third Movement” en “Pleonasm” te downloaden. Bedankt voor de steun, en tot ziens op tour.

[ Terug naar de Interviews ]