Into The Grave
Enquête

South Of Heaven vindt pas in juni plaats, maar de line-up is al compleet. Wat vind jij de gaafste band die voor deze tweede editie is geboekt?

A Knight Under Maria's Altar
Alestorm
Anthrax
Becoming A.D.
Black Label Society
Boneripper
Cavalera plays Chaos A.D.
Corrosion Of Conformity
Death To All
Dismember
Flotsam And Jetsam
Gloryhammer
Haywire
Hellripper
Megadeth
Nephylim
Rectal Smegma
Septicflesh
Sepultura
Severe Torture
The Fifth Alliance
Trenchwar
Wind Rose

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • All Shall Perish, Peeling Flesh, Vulvodynia en Acranius
  • 26 november:
  • Gutalax, Spasm en Guineapig
  • Perturbator, Kaelan Mikla en Gost
  • Spineshank, (hed) P.E. en South Of Salem
  • 27 november:
  • Spineshank, (hed) P.E. en South Of Salem
  • 28 november:
  • Asagraum, Chösen en Hellevaerder
  • 29 november:
  • Metal Before Christmas
  • Metalstorm en COVID
  • Petzjekket Fest 2025
Geen concerten bekend voor 23-12-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 42
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 53
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 48
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 45
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 42
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 62
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 58
Review

King Woman - Created In The Image Of Suffering
Jaar van release: 2017
Label: Relapse Records
King Woman - Created In The Image Of Suffering
King Woman begon oorspronkelijk als het project van de Amerikaanse Kristina Esfandiari, nadat die uit de shoegaze-band Whirr vertrok. Inmiddels is King Woman uitgegroeid tot een voltallige band. Na de positief ontvangen ep Doubt (2015) is de tijd inmiddels rijp voor een full-length. Created In The Image Of Suffering verschijnt via Relapse Records. Met de steun van een groot label achter zich en met een Europese tournee (waaronder een prima optreden op Roadburn afgelopen maand), lijken de heren en dame klaar voor een volgende stap in hun carrière.

De combinatie van shoegaze, doom en rock die King Woman op dit debuut laat horen, pakt geweldig uit. De sound is loodzwaar en dromerig en doet in dat opzicht wel wat denken aan Jesu. In combinatie met de warmbloedige, verleidelijke vocalen van Esfandiari, die van flink wat echo voorzien zijn, slaagt de band erin om de luisteraar in een heerlijke staat van halfbewustzijn te wiegen. Hoewel haar stem niet buitengewoon krachtig of divers is, past haar wat hese, melancholische stemgeluid perfect bij de muziek. Het repetitieve karakter van de teksten, die overigens door hun persoonlijke karakter zeker de moeite waard zijn, versterkt het hypnotiserende effect van de muziek nog meer.

In principe is de muziek van King Woman eigenlijk vrij minimalistisch van opzet. Nummers als Shame en Worn zitten niet bijzonder gecompliceerd in elkaar. Toch werkt deze relatief eenvoudige basis uitstekend in combinatie met de zwoele zang en heerlijke laag ‘fuzz’ die over de gitaren hangt. Door deze elementen worden de tracks echt naar een hoger niveau getild. Het enige nadeel van Created In The Image Of Suffering is dat de nummers aan de korte kant zijn. Op twee uitschieters na hebben de meeste tracks een reguliere songlengte. Dat is jammer omdat King Woman juist zo’n hypnotiserend effect teweegbrengt. Niet voor niets is de acht minuten durende afsluiter Hem het beste nummer van het album.

Met slechts zevenendertig minuten speelduur is het album voorbij voor je er erg in hebt. De korte lengte is enerzijds spijtig, maar anderzijds ook wel weer een verademing in tijden van overvloed, waarin vrijwel iedere band meent platen van een uur of langer te moeten afleveren. Ik ben vooral benieuwd naar hoe deze band het broeierige en bedwelmende karakter van zijn muziek zou weten uit te bouwen in langere nummers. Los daarvan is Created In The Image Of Suffering een bijzonder debuut van een band waarvan we hopelijk nog veel gaan horen in de toekomst!

Tracklist:
1. Utopia
2. Deny
3. Shame
4. Hierophant
5. Worn
6. Manna
7. Hem

Score: 83 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 11 mei 2017

Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.