• Johannes Eckerström (Avatar) - 36
  • René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Lancer - Mastery

Lancer - Mastery

Het mij voorheen onbekende Lancer bleek afgelopen jaar in het voorprogramma van Hammerfall een erg positieve verrassing te zijn. Niet iedereen was even gecharmeerd van de over the top falsetzang van Isak Stenvall, maar het enthousiasme en de lekkere uitvoering van de songs konden zeker op een hoop bijval rekenen. Dat er vertrouwen in de capaciteiten van deze band is, moge wel duidelijk zijn nu Nuclear Blast het derde album heeft gereleased. Een terecht vertrouwen of een misplaatste hype? Als de eerste twee albums eveneens zo kwalitatief hoogwaardig zijn is het wat mij betreft het eerste.

De vrolijke speed metal is vanzelfsprekend te vergelijken met de eerste drie Helloween-albums, maar bij vlagen komen de invloeden van Agent Steel ook tevoorschijn. Dit is voor een groot deel te wijten aan de aan Bruce Hall-herinnerende zang, maar ook het stevige riffwerk op de titeltrack laat mijn gedachten afdwalen naar Order Of The Illuminati. Dit zorgt er in ieder geval voor dat Lancer niet zomaar weg te zetten is als een euro-powermetalband. Sterker nog, het magistrale en epische Victim Of The Night zou niet misstaan hebben op de eerste Queensrÿche-ep. Het van spetterend baswerk voorziene Iscariot en Freedom Eaters doen daarentegen weer compleet aan Helloweens Walls Of Jericho- of Keeper-albums denken.

Zwakke tracks zijn er eigenlijk niet te vinden. Stenvall zal mensen die niet gecharmeerd zijn van falsetzang mogelijk afschrikken om Lancer te gaan beluisteren, maar dit zou alsnog verdraaid zonde zijn. De stampende baspartijen, krachtige refreinen en vooral het spetterende twingitaarwerk zouden iedere liefhebber van kwalitatieve power/speed metal moeten bekoren. Voor de liefhebbers van de eerder genoemde bands, maar ook Sacred Steel en Iron Maiden, is Mastery dan ook gewoon een zeer veilige aanschaf te noemen!

1. Dead Rising Towers
2. Future Millennia
3. Mastery