• Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltįn Maróthy (Ossian) - 55

Queensr˙che - Live Evolution
Jaar van release: 2001
Label: Metal-Is Records
Queensr˙che - Live Evolution
De allereerste officiele live CD van Queensryche: Live Evolution. En zoals verwacht is het meteen een dubbelaar. Ruim twee uur en een kwartier lang een bloemlezing uit 17 jaar Queensryche. Elk album is vertegenwoordigd. Van de eerste mini lp “Queensryche” tot en met het “Q2K” album. Het album is opgenomen in het Moore Theatre op 27 en 28 juli 2001. Waar dat Moore Theatre zich bevind is mij niet duidelijk. Het zijn voornamelijk de klassiekers die de revue passeren. Geen verassingen of nieuwe nummers, allemaal bekend materiaal. Opvallend is dat er slechts maar één nummer van de “Hear in the Now Frontier” CD aanwezig is. Wat zou dat nou betekenen…?

Over de muzikale kwaliteiten kunnen we kort zijn: subliem! Maar daar twijfelt eigenlijk niemand meer aan. De ouder nummers van de eerste drie albums zijn in een iets moderner jasje gegoten. De invloed van “nieuwe” gitarist Kelly Gray is hier duidelijk merkbaar. Vooral de songs van de “Rage for Order” CD klinken anders: “Walk in the shadows”, “London” en “Screaming in Digital”.

Wederom komt een groot gedeelte van de “Opereation: Mindcrime” suite voorbij. Samen met de songs van “Queensryche”, “The Warning”, “Rage for Order” vormt dit de eerste CD.

De tweede CD bestaat uit songs van “Empire”, “Promised Land”, “Hear in the now frontier” en “Q2K”. De nadruk ligt hier op “Empire” en “Q2K”. Dat laatste is logisch omdat dit het meest recente album is. Graag had ik wat meer nummers gehoord van “Promised Land”. Met twee nummers “I am I” en “Damaged” komt het er wat karig vanaf. Geweldige ballads als “Lady Jane” of “Someone Else?” ontbreken helaas. De enige ballad die ten gehore wordt gebracht is de enige hit die de band heeft gehad “Silent Lucidity”.

Wat dan over de kwaliteit van de CD? Zoals gezegd is het muzikaal perfect. De geluidskwaliteit van de opnames is eveneens van een hoogstaand niveau. Is er dan niets mis met deze CD? Ja, eigenlijk toch wel. Ik mis ontzettend de sfeer van een live-registratie. De band speelt goed, maar het publiek is alleen hoorbaar tussen de nummers in en is dan erg zacht ingemixt. Ook is er geen enkele communicatie tussen band en publiek. Geen woord komt er over de lippen van Tate en consorten. Dat zijn nu de voordelen van een live-album: de sfeer van de concerten overbrengen in de huiskamer. Daar is “Live Evolution” naar mijn mening niet in geslaagd.

Qua muziek krijgt dit album een 9, qua sfeer een magere 6. Er komt binnenkort ook een DVD van Live Evolution. Of deze ook in Europa wordt uitgebracht weet ik niet.

De complete tracklist:
Disc 1