• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Enslaved - The Sleeping Gods - Thorn
Label: By Norse Music
Enslaved - The Sleeping Gods - Thorn
Wat een leuke verrassing op de valreep van 2016! De Noorse progressieve viking/blackmetalhelden van Enslaved trakteren ons met deze compilatie op een mooie bundeling van twee ep’s die voorheen slechts in zeer gelimiteerde oplage te verkrijgen waren. Nu was The Sleeping Gods weliswaar al digitaal te downloaden (in tegenstelling tot Thorn, die alleen als 7 inch ep is verschenen), maar het zal veel liefhebbers van de band deugd doen dat het materiaal nu ook op cd is verschenen.

The Sleeping Gods en Thorn verschenen beide in 2011, precies tussen de albums Axioma Ethica Odini (2010) en RIITIIR (2012). In de (nog steeds voortdurende) creatieve hoogtijdagen van de band dus, want beide platen zijn niets minder dan meesterwerken die nog steeds niets van hun klasse hebben verloren. Het schetst dan ook geen verbazing dat de stijl van beide ep’s hier goed op aansluit. Spannende, progressieve composities waarin veel ruimte is voor gelaagd gitaarwerk, psychedelische toetsen en fijnbesnaarde solo’s. De basis ligt in de viking en black metal, maar progressieve rock vormt inmiddels een even groot bestandsdeel in de totaalsound.

De eerste vijf nummers van deze compilatie zijn afkomstig van de Sleeping Gods-ep. Opener Heimvegen valt op door zijn dromerige sfeer. Het nummer doet daardoor denken aan het meer ingetogen Vertebrae-album. Het hierop volgende Alu Misyrki gooit echter een flinke schep olie op het vuur. Dit fantastische, rossende en ronkende nummer is een ideale headbangtrack en behoort tot een van de beste Enslaved-nummers van de laatste jaren. Knap is hoe dit nummer ondanks zijn relatief onopgesmukte aanpak toch een gevoel van klasse en stijl uitstraalt.

Tekenend voor de diversiteit van de band is dat het hierop volgende Synthetis het weer over een heel andere boeg gooit. Het is een kalme, introspectieve ambient-track die vooral doet denken aan Ivar Bjørnsons werk met Bardspec. Ook Nordlys is volledig instrumentaal, maar voelt qua sfeer wel wat vertrouwder aan. The Sleeping Gods heeft een hoog Wardruna-gehalte en klinkt meer als authentieke Noorse folk dan als progressieve black metal. De laatste twee nummers komen van de Thorn-ep. Disintegrator klinkt wat grimmiger dan de overige nummers en lijkt daardoor ook ouder (ten tijde van Below The Lights en Ruun). Ook Striker heeft een bepaalde grimmigheid over zich, maar klinkt door de keyboards een stuk eigentijdser.

Zoals wel te verwachten is van een compilatie, is The Sleeping Gods - Thorn niet het meest samenhangende werkstuk van Enslaved geworden. Daar staat echter wel tegenover dat het een document is geworden dat de veelzijdigheid van deze gelouterde en ervaren groep goed naar voren laat komen. Dit album is dan ook zeker geschikt voor een breder publiek dan louter verzamelaars die hun discografie compleet willen krijgen.

1. Heimvegen
2. Alu Misyrki
3. Synthesis