Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Khemmis - Hunted
Label: 20 Buck Spin
Khemmis - Hunted
Deze weken kijken we nog een laatste maal achterom naar platen uit 2016 waar we nog net overheen gekeken hebben. Spiekend naar de vele jaarlijstjes die voorbijgekomen zijn, komt iedereen nog wel albums tegen die inderdaad wel erg de moeite waard zijn. Een van die namen die veel genoemd wordt, is het Amerikaanse Khemmis. Een doom metalband die op zijn tweede plaat wat gematigder en daarmee traditioneler voor de dag komt.

Met nog een verse plaat op zak rijst natuurlijk de vraag of 2017 dan het jaar van Khemmis gaat worden. Hunted is in retrospectief zeker een van de beste doomplaten van het afgelopen jaar, dus dat zou zomaar kunnen gebeuren. Hunted mag dan wel een aantal traditionele trekjes hebben, het is wel degelijk een toonaangevend album. De productie is erg modern en bijzonder helder. Dat laatste komt goed van pas vanwege de vele prachtige gitaarmelodieën die er te horen zijn.

Volstrekt origineel is de band natuurlijk niet. Liefhebbers van While Heaven Wept zullen de melancholische sfeer van dit album zeker kunnen waarderen. De zanger doet denken aan Rain Irving. Ook het uitgesponnen karakter komt overeen en wat dat betreft doemt de naam van die andere moderne doomband op; Pallbearer. Een tour met deze band is zeker toe te juichen. Khemmis heeft nog wel het een en ander te leren. Er mag wel iets voller gezongen worden. De grunts in Three Gates klinken zelfs nergens naar.

De sfeer en de krachtige solo’s zijn subliem. Khemmis moet zich echt zien te ontwikkelen, want met het erg leuke Hunted hikt hij tegen de top aan. Met Above The Water en de titeltrack heeft dit kwartet enkele topsongs in huis. Het epische karakter smaakt absoluut naar meer. Een band om in de gaten te houden dus!

1. Above The Water
2. Candlelight
3. Three Gates