26-11-2020

Eternal Champion - The Armor Of Ire
Label: No Remorse Records
Eternal Champion - The Armor Of Ire
Het einde van 2016 nadert en dat betekent dat de jaarlijstjes weer opgemaakt kunnen worden. In tegenstelling tot mijn collega’s vind ik dit jaar nou niet bepaald sterk als het om goede albums gaat. Misschien dat ik daarom extra goed om me heen aan het kijken ben wat ik eventueel gemist heb. De jaarlijkse golf aan platen is gigantisch en pareltjes worden makkelijk over het hoofd gezien.

Zo kwam het Texaanse Eternal Champion als tip voorbij. De Conan The Barbarian-achtige cover is absoluut metal genoeg om de aandacht te trekken. Verder onderzoek leert dat deze band vooral door Michael Moorcock geïnspireerd is. We hebben dus te maken met een gezelschap dat graag over fantasy zingt. Tot nu toe zul je waarschijnlijk denken dat je te maken hebt met een retro-act, maar haak alsjeblieft niet af. Eternal Champion heeft verschillende kwaliteiten en meegaan met de tijd is er één van.

Geen witte sneakers of lelijke pony’s voor Eternal Champion. De muziek is dan wel geënt op traditionele heavy metal, waarbij namen als Omen, Brocas Helm en Cirith Ungol al te binnen schieten. Toch kiest dit kwartet voor de makkelijke nostalgische weg. The Armor Of Ire heeft een opvallend modern en ietwat duister geluid. Het past goed bij de epische fantasy waar de muziek over gaat. De zanger is geen groot talent, maar beschikt wel over een strot die uitstekend bij het genre past. Het is wat nasaal, maar wel helder en vrij krachtig.

The Armor Of Ire is een vrij fris album geworden waar een handvol stoere tracks op te vinden zijn. De opener I Am The Hammer zet direct de toon door zijn geweldige opbouw, toffe sfeer en prachtige solo. Goede riffs en melodieën vind je bijvoorbeeld in The Cold Sword en Sing A Last Song Of Valdese. Het stuwende Invoker doet dan weer aan de opener denken. Hoewel sommige songs misschien doen denken aan bepaalde klassiekers, levert Eternal Champion een erg prettig album af. Met ruim 35 minuten is het een voor moderne begrippen compacte plaat, maar deze verveelt (misschien daardoor) geen seconde. De kwaliteit is in elk geval constant. Als je één song goed vindt, val je aan de rest ook geen buil.

1. I Am The Hammer
2. The Armor Of Ire
3. The Last King Of Pictdom