• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Zun - Burial Sunrise
Label: Small Stone Records

Zun - Burial Sunrise

Gary Arce, John Garcia, Mario Lalli, Bill Stinson. Voor wie een beetje thuis is in het stoner-/desertrockgenre zijn het waarschijnlijk bekende namen. Stuk voor stuk muzikanten uit de omgeving van Los Angeles, die de afgelopen twee decennia hun sporen verdiend hebben met bands als Kyuss, Fatso Jetson en Yawning Man. Dit kwartet vormt samen met zangeres Sera Timms (onder andere Ides Of Gemini) ook de kern van Zun. Eerder dit jaar kwam het debuut Burial Sunrise uit, waarop zes composities staan die het moeten hebben van hun dromerige, psychedelische ambiance.

Wie dus riffgeoriënteerd, rechttoe rechtaan stonergeweld verwacht, komt bedrogen uit. Ook de aanwezigheid van John Garcia verandert daar niets aan. Eerlijk verdeeld over het album voorziet Garcia samen met Sera Timms de liedjes van zang. Hierbij maakt hij niet gebruik van zijn befaamde, krachtige schuurpapieren uithalen, maar zingt hij ingetogen, soms zelfs tegen het fluisterende aan. Ook de dweperige, hypnotiserende stem van Timms mag er zijn.

Ondanks de aanwezigheid van twee sterke vocalisten is Burial Sunrise vooral een Gary Arce-feestje. De gitarist geeft op dit album zijn typerende spel vrij baan. Naast het eveneens prominent aanwezige baswerk van Fatso Jetson-/Yawning Man-collega Lalli, vormt hij de basis van het geluid van Zun. Arce’s gitaarspel klinkt erg psychedelisch en speels. Zijn veelal van reverb voorziene gitaarstukken meanderen als het ware continu door de songs. In Nothing Farther duelleert Gary op prachtige wijze met een elektrische sitar, ingespeeld door Robbie Krieger (ja, dé Robbie Krieger van The Doors). Ook in All That You Can Say I Am is er weer zo’n lange, uitgesponnen gitaarsolo te vinden, waarin Arce schittert.

Met Nothing Farther bevat Burial Sunrise een ware parel, maar ook Into The Wasteland, All That You Can Say I Am en Solar Incantation zijn aanwinsten. Daar staan All For Nothing en Come Through The Water tegenover, die minder te bieden hebben. Burial Sunrise is een groeiplaat bij uitstek. Voor riffs ben je hier op de verkeerde plek. Ben je echter op zoek naar een sfeervolle, psychedelische plaat met enkele mooie gitaarmomenten, dan is dit debuut zeker het proberen waard.

1. Nothing Farther
2. Into The Wasteland
3. All For Nothing