• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Ctulu - Ctulu
Label: MDD Records

Ctulu - Ctulu

De Cthulhu Mythos van H.P. Lovecraft is een geliefd onderwerp voor metalbands. De naam van de monsterlijke godheid, priester van De Grote Ouden, heeft meerdere schrijfwijzen en in sommige culturen zelfs een andere naam. De band uit Delmenhorst hanteert een eigen variant. Ctulu draait om Mathias Junge (ex-Lunar Eclipse) en Arne Uekert (The Old Ones), beiden gitarist en vocalist. Kenmerkend zijn de fragmenten met diepe, zware koorzang van Mathias. Sinds 2013, toen het derde album Seelenspiegelsplitter uitkwam, is Roman Szymura (ex-Aeba) de drummer. De band heeft een roerige geschiedenis wat betreft de line-up en momenteel zit deze zonder een vaste bassist. Meest bekend is het tweede album Sarkomand (2011), dat eerder dit jaar opnieuw werd uitgebracht.

De muzikale kwaliteiten staan niet ter discussie, maar vernieuwend was de Scandinavische black met een flinke dosis melodie niet. Ik zeg bewust was, want Ctulu heeft een metamorfose ondergaan en zegt daarover: "We have been collecting pathetic disappointments for the last three years and now we have transformed them into hate." Ctulu heeft niet alleen een ander label, maar is ook van gedaante gewisseld. De bandleden gebruiken alleen nog initialen, de gezichten zijn geschminkt en ze zijn gehuld in priestergewaden. Belangrijker nog, er is een ongetiteld vierde studioalbum uitgebracht. Voor deze plaat is samengewerkt met Jörg Uken in de Soundlodge Studio (Izegrim, God Dethroned, Dew Scented), al zijn de drums opgenomen met Oliver Carell van Blastbeat Productions in Kiel.

Er staan niet langer uitsluitend Duitse titels in de tracklist. Met Serce Krwawe neemt de band de term "eat your heart out" waarschijnlijk letterlijk, maar het is ook de naam van een cake die eruitziet als een bloedend hart. Deze opener ademt een vikingsfeer en de teksten zijn in het Pools. Het is een opvallende keuze, want het is toch echt een Duitse band. Na het furieuze, Dissection-achtige Treibjagd en het opzwepende Totenhauswinde, is Rozgoryczona, Rozczarowana, A Gotowa Na Wszystko een opvallende track. Niet omdat het opnieuw een Poolse titel heeft (verbitterd, teleurgesteld, klaar voor alles), maar vooral omdat het alles weg heeft van een creatief hersenspinsel. Het nummer heeft wel een beetje de neiging voort te kabbelen, maar je voelt dat er iets gaat komen en die wending zit halverwege, wanneer de muziek als een stoomlocomotief begint te versnellen en voortdendert tot het einde. Het is lastig een hoogtepunt te noemen, maar Von Mondeswächtern Und Menschverächtern is een erg sterk nummer, net als de afsluiter overigens. Met Die Arkaden Von R'lyeh keren we terug naar de verzonken stad waar het kolossale wezen zijn tijd doorbrengt. De slaap duurt hopelijk niet lang.

Het ongetitelde album is een nieuwe start voor Ctulu en daar is het goed in geslaagd. Door de oude stijl te vermengen met andere extreme stijlen, zijn de bandleden een andere weg ingeslagen. Daardoor is Ctulu moeilijker in een hokje plaatsen en te vergelijken. Een eigen, furieuzer geluid met onverwachte wendingen en veel aandacht voor melodie. Het is dan ook geen album dat uitsluitend blackies zal aanspreken. Fans van Dissection gunnen deze plaat zeker een luisterbeurt. Ctulu is een serieuze kandidaat voor mijn jaarlijst.

1. Serce Krwawe
2. Treibjagd
3. Totenhauswinde