• Mickey Thomas (Starship) - 73
  • Ozzy Osbourne (Black Sabbath) - 74

• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Diabulus In Musica - Dirge For The Archons
Label: Napalm Records
Op 18 november komt het nieuwe album van Diabulus In Musica uit. De symfonische metalformatie komt in datzelfde weekend voor drie shows naar Nederland en België. Op FemME in september waren er nog geen nieuwe songs te horen, maar dat zal dit keer anders zijn. Dirge For The Archons bevat na Argia weer veel mooie nieuwe songs die het live ongetwijfeld goed gaan doen.

Voor de lezers die nog niet bekend zijn met Diabulus In Musica volgt hier een korte introductie. Toetsenist grunter Gorka Elso en zangeres Zuberoa Aznárez richtten de band tien jaar geleden op. Na Secrets (2010) en The Wanderer (2012) wisten de Basken door te breken met het fantastische Argia (2014).

Diabulus In Musica wordt ook wel de Baskische Epica genoemd. Dat is enerzijds begrijpelijk, want de vrouwelijke zang, de grunts, de heavy riffs, keyboardsymfonieën en koren zijn aanwezig. Epica geldt zeer zeker als inspiratiebron. Anderzijds zitten er andere elementen in en komt de muziek veel zoeter over. Dat laatste komt met name door de prachtige, zwoele zang van Zuberoa. Zij geldt als een van de betere zangeressen binnen het genre. Ook op Dirge For The Archons laat zij dat horen. De kersverse moeder tilt met zowel haar normale zangstem als operazang veel tracks naar een hoger niveau. Met name de eerste helft van het nieuwe album is zeer overtuigend.

Ondanks het feit dat er met onder andere de eerste single Earthly Illusions en Crimson Gale, dat gedeeltelijk aan Ancient Bards' Through My Veins doet denken, hardere metaltracks op staan, doet de vierde full-length het over het geheel rustiger aan. Met name de tweede helft van de plaat overheerst de rock en de folky wereldmuziek (met uitzondering van het metalen The River Of Loss). Ondanks dat de muziek aangenaam blijft, dienen zich geen nieuwe hoogtepunten aan na Hiding From You. De kracht zit vooral in de bombastische tracks, ook al komen er veel waardevolle authentieke (de Baskische afsluiter Zauria) en spirituele elementen (het tweeluik The Hawk's Lament en Bane) naar voren in de latere nummers.

Tot die tijd is het volop genieten met het sterk uitgewerkte contrast tussen groovy rockende zware riffs aan de ene kant en koor en keyboardmelodieën anderzijds in Marble Embrace, het zwierende en cinematische Invisible, het flitsende gitaarwerk in Crimson Gale en het theatrale Ring Around Dark Fairies' Carousel. Al deze songs zijn memorabel, evenals de mierzoete ballad A Speck In The Universe en de alternatieve metal in het duet met Omar Pizarro, een rockzanger uit Pamplona, in Hiding From You.

Dirge For The Archons is een veelzijdig symfonisch metalalbum met een ijzersterke eerste helft en een aangename tweede. Er is veel aandacht aan besteed. Het geheel komt zeer verzorgd over en is wat warmer, diverser, gepolijster en volwassener dan Argia. Iets beter uitgewerkt en minder vurig over de gehele lengte, al pakken de Basken een paar keer stevig uit. De symfonieën zijn zeer fraai en de diversiteit zorgt ervoor dat je lang geďnteresseerd blijft luisteren. Deze vierde full-length is beslist een aanrader voor fans van female fronted symfonische metal.

1. Battle Of Atlantis
2. Earthly Illusions
3. Marble Embrace