• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Amaranthe - Maximalism
Label: Spinefarm Records
Amaranthe - Maximalism
Popmuziek. Mocht je dat begrip beschouwen als vloeken in de kerk, lees dan niet verder. Amaranthe combineert namelijk al vanaf het zelfgetitelde debuut uit 2011 metal en pop en dat is op het verrassende en avontuurlijke Maximalism niet anders. Integendeel, pop voert de boventoon (weliswaar in een stadionrockend metaljasje). Dat gaat zonder meer voor verdeeldheid onder de fans zorgen en tegelijkertijd veel liefhebbers aantrekken.

Amaranthe wil zichzelf met deze vierde full-length niet kopiëren. Dat blijkt al aan de eerste tien seconden. Het lijkt wel of er een trance-cd op staat, maar de heavy riffs dienen zich daarna al snel aan. Het verrassingselement komt op veel momenten terug, zoals tijdens de eerste single That Song. De combi van Queens We Will Rock You, Joan Jetts I Love Rock 'N' Roll (origineel van The Arrows) en Rihanna-vocalen doet veel stof opwaaien, maar is tegelijkertijd een hit die makkelijk in je hoofd blijft rondzingen. En dat geldt voor veel nummers. Ze swingen de pan uit en zijn aanstekelijk. Maximize en Boomerang zijn direct al heerlijke binnenkomers.

Dat is vooral te danken aan de popzang(lijnen) van Elize Ryd. De frontvrouw die een week voorafgaand aan de release 32 jaar wordt, krijgt veel ruimte en benut deze uitstekend. Ze schittert onder andere in het fantastische Limitless en de cinematische, Celine Dion-achtige afsluiter Endlessly. Elize, die eerder al het podium deelde met Nightwish en dat nog altijd doet met Kamelot, zingt de sterren van de hemel en tilt elke track naar een hoger niveau.

Haar mannelijke collega's krijgen minder zendtijd, maar Jake E. Lundberg benut zijn moment of fame optimaal in bijvoorbeeld Break Down & Cry. In het uit de bocht vliegende Fury mag Henrik Englund Wilhemsson (Scarpoint) zijn woede nog even botvieren, maar dit nummer dat als een van de hardste in de discografie geldt, past maar moeizaam tussen de rest van de verleidelijke songs, terwijl het op een eerder album prima zou aansluiten. Fans van het oudere werk zijn wellicht juist content met deze track.

In Faster zijn de extreme vocalen van Henrik veel beter op zijn plaats. In deze track, die ironisch genoeg langzamer is dan Fury (dat eraan voorafgaat), vindt Amaranthe net als in bijvoorbeeld Boomerang een goede balans tussen de drie bandleden achter de microfoon. Dat lukt in Maximize aanvankelijk juist veel minder. Daarin zijn de extreme vocalen reeds bij de eerste keer dat ze zich aandienen overbodig. Laat die ruimte gewoon volledig aan Elize en maak het geheel niet te druk is het advies. Ryd weet van elk nummer namelijk wel iets aangenaams te maken, al zijn er fans die 21 en het "drop it like it's hot, na, na na na na…" in het tot dansen uitnodigende On The Rocks te cheesy gaan vinden.

Het zijn slechts de enige punten van kritiek op een verder zeer aangename, dynamische, energiek rockende en bouncy popmetalplaat met een positieve vibe. De radiovriendelijke elementen boeken terreinwinst. Maximize is misschien muzikaal niet zo technisch hoogstaand (met uitzondering van een paar prima solo's), maar vocaal is de nieuweling bijzonder sterk. Met name Elize steelt de show en maakt de songs memorabel. Niet alle tracks zijn voltreffers, maar zelfs de iets mindere zijn aangenaam genoeg om de hele plaat te beluisteren. De Zweden staan op 26 oktober in Nijmegen. Gaat dat zien!

1. Maximize
2. Boomerang
3. That Song