Dream The Electric Sleep - Beneath The Dark Wide Sky
Label: Odyssey
Kun je niet wachten op nieuw materiaal van Anathema en behoort het werk van Riverside tot je favorieten? Ben je daarnaast ook niet vies van een portie post-rock? Dan is Dream The Electric Sleep echt iets voor jou! Deze Amerikaanse band komt uit Kentucky en levert met Beneath The Dark Wide Sky zijn derde langspeler af. De vorige twee albums (Lost And Gone Forever en Heretics) hebben weinig bekendheid opgeleverd, maar daar kan met deze nieuwe full-length wel eens snel verandering in gaan komen. Beneath The Dark Wide Sky is namelijk een schitterend, volwassen klinkend album geworden dat vol staat met zeer smaakvolle, gevoelige progressieve rock.

Vanaf de magistrale opener Drift, die door zijn zeer mooie post-rockinvloeden in het gitaarwerk en zijn hemelse zang klinkt als een mengelmoes van Explosions In The Sky en Anathema, wordt duidelijk dat alles klopt op dit album. Zanger/gitarist Matt Page heeft een erg fraai stemgeluid dat het midden houdt tussen Nick D’Virgilio (ex-Spock’s Beard) en Vincent Cavanagh (Anathema). Ook het schitterende Let The Light Flood In klinkt als een perfect in balans zijnde combinatie van post-rock en atmosferische progressieve rock. De rest van het album doet er nauwelijks voor onder. Beneath The Dark Wide Sky staat namelijk tot aan de nok gevuld met pareltjes. Het naar een schitterend crescendo toewerkende Flight en het van een meeslepende gitaarsolo voorziene Hanging By Time zijn slechts enkele hiervan, maar ik had net zo goed een willekeurig aantal andere tracks eruit kunnen lichten.

Dream The Electric Sleep heeft er op dit album voor het eerst voor gekozen om met een externe producer te werken. De keuze viel uiteindelijk op producer Nick Raskulinecz, die met werk voor Foo Fighters, Mastodon, Ghost en Rush een aardige staat van dienst heeft. Hij heeft de dromerige muziek van de juiste sound voorzien, door de atmosferische insteek te contrasteren met wat ruwer gitaarwerk en door het stuwende drumwerk van drummer Joey Waters de juiste ‘punch’ mee te geven. In het briljante Headlights (dat aan Flying Colours doet denken) wordt dat contrast het sterkst uitgewerkt.

De band heeft – in tegenstelling tot veel andere progbands – maar heel weinig middelen nodig om te imponeren. Last Palm To Silence duurt bijvoorbeeld maar twee minuten, maar dat is genoeg om de luisteraar te verrassen. Het poppy The Good Night Sky moet het eveneens niet hebben van instrumentaal geweld, maar van een heerlijk refrein en een magische sfeer, waardoor het nummer bijna aan het oude werk van Coldplay doet denken. Toch sluimert ook meer dan eens een zekere melancholie door in de muziek, waardoor de referentie met Steven Wilson zich bij vlagen opdringt.

Zoals het bovenstaande doet vermoeden, put Dream The Electric Sleep inspiratie uit zeker niet de minste namen. Het drietal slaagt er echter wonderwel in om uit die invloeden een eigen sound te creëren. Beneath The Dark Wide Sky is een rijk album dat uitpuilt van de compositorische finesse en muzikale volwassenheid.

1. Drift
2. Let The Light Flood In
3. Flight