Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Dream The Electric Sleep - The Giant's Newground
Jaar van release: 2018
Label: 7Hz Productions
Dream The Electric Sleep - The Giant's Newground
De Amerikaanse, progressieve rockgroep Dream The Electric Sleep heeft, zijn intrigerende bandnaam ten spijt, nog niet echt voet aan de grond gekregen in Europa. Twee jaar geleden verschijnt deze groep voor het eerst op mijn radar. Beneath The Dark Wide Sky grijpt me direct bij de kladden. De melancholische, dromerige en smaakvolle muziek, die klinkt als een mengelmoes van Riverside, Anathema, Explosions In The Sky en Flying Colours, laat een blijvende indruk achter. Desondanks treedt de band in januari 2017 voor niet meer dan een handvol bezoekers op in het minuscule Little Devil-café te Tilburg. Onbegrijpelijk!

Gezien de torenhoge kwaliteit van het vorige album keek ik eerder dit jaar reikhalzend uit naar de release The Giant’s Newground, dat echter niet de verwachte nieuwe langspeler blijkt, maar een gedeeltelijke heropname van het nooit fatsoenlijk uitgebrachte debuut dat gitarist/zanger Matt Page en drummer Joey Waters uitbrachten voordat ze Dream The Electric Sleep oprichtten. Voor de tienjarige verjaardag van het ontheemde album besloot de band deze muziek voor een breder publiek toegankelijk te maken. Daartoe werd het materiaal opnieuw bekeken, waarbij een deel van het instrumentarium en de vocalen opnieuw is opgenomen en gemengd is met de originele opnamen uit 2008. De sound klinkt iets ruwer dan we gewend zijn van Dream The Electric Sleep.

Conceptueel draait The Giant’s Newground rondom een serie verhalen over ‘Appalachian Jack’; mysterieuze verhalen en legendes die de verbeelding van de zanger prikkelden tijdens zijn jeugd. In Nederland kennen we vooral het verhaal van ‘Sjaak en de bonenstaak’, maar er zijn ook vele andere verhalen rondom dit personage. Page herkent de onderliggende thematiek – het dolen van plaats naar plaats, voortdurend onderweg zijn en de daarbij behorende liminale status van het hoofdpersonage – en besluit deze tot een thema van dit album te maken. Ondanks de op het eerste gezicht sprookjesachtige thematiek is dit dus een zeer persoonlijk album.

Op The Giant’s Newground blijken de basiselementen die Dream The Electric Sleep zo geweldig maken al in de kiem aanwezig te zijn. Denk aan wijdse, gedragen melodielijnen vol pathos, stuwend drumwerk, een vleug psychedelica met een flinke mespunt melancholie en post-rock-achtige tokkelpassages op de akoestische gitaar, alsof Explosions In The Sky en Anathema een liefdesbaby produceren. Met name opener Home, het stemmige Father Francis, het met passie vertolkte We’ll See en het uitgesponnen The Stage voelen daardoor als een vleug van herkenning. Verrassender is het smaakvolle, Dire Straits-achtige gitaarwerk in Astray. Het hoogtepunt is echter het emotionele The River Current, dat ingetogen en bijzonder sfeervol klinkt.

Nu gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat Dream The Electric Sleep ook nog wat zoekende is op deze plaat. De compositorische finesse die de Amerikanen op Beneath The Dark Wide Sky tot in de puntjes beheersen, is hier in mindere mate aanwezig. Het materiaal klinkt wat ongepolijster. Niet alleen in productioneel opzicht, maar ook qua diepgang in de nummers. Dat breekt de band een beetje op in It Will All Be Over Soon (door de rare zanglijnen) en het te lange Head Out Of The Clouds. De plaat is met zestien nummers en een speelduur van zeventig minuten bovendien te zwaarlijvig. The Giant’s Newground mocht dus wat gestroomlijnder zijn.

Deze tekortkomingen zijn typische kenmerken van een zichzelf ontdekkende band. Wie bedenkt dat deze nummers als eerste voorzichtige schreden in de ontwikkeling van Dream The Electric Sleep gezien kunnen worden, zal zich verbazen over het relatief hoge niveau. Voor de liefhebbers van de stemmige, progressieve rock van bovengenoemde bands biedt dit album een fijne introductie, maar wie zich echt wil laten bedwelmen door de majestueuze klanken van deze groep, raad ik aan om Beneath The Dark Wide Sky op te sporen.

Tracklist:
1. Home
2. We Smell Blood
3. Father Francis
4. This Is My Crowd
5. We'll See
6. The Stage
7. One Last Fix
8. It Will All Be Over Soon
9. Black Ink
10. The River Current
11. Sounds Like Magic
12. Interlude
13. Soulful
14. Astray
15. Head Out Of The Clouds
16. Dirt Under Your Feet

Score: 77 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 11 september 2018

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.