Cradle Of Filth - Dusk... And Her Embrace - The Original Sin
Label: Cacophonous Records
Cradle Of Filth leek enige tijd vervreemd van de oude garde fans, maar de laatste jaren lijkt daar verandering in te komen. Zo bracht deze formatie de albums Godspeed On The Devil's Thunder, Darkly, Darkly Venus Aversa en Hammer Of The Witches uit, waarop weer een ruim scala aan agressieve blastbeats, gotische duisternis en romantiek te horen was. Laatstgenoemde bevat zelfs een flinke hoeveelheid aan pittige thrashmetalriffs. Naast dit gegeven brachten deze Britten een compilatie van demotracks uit (Total Fucking Darkness) , via een sub-label van Cacophonous: Mordgrimm Records (bekend van releases als Anaal Nathrakh met The Codex Necro en Arkhon Infaustus met In Sperma Infernum).

Na het succesvolle The Hammer Of The Witches leek zakenman Dani Filth nog niet verzadigd, want al gauw postte de band op het wereldwijde web dat de originele versie van Dusk... And Her Embrace via undergroundlabel Cacophonous het levenslicht zou gaan zien. Twintig jaar geleden kwam een opnieuw opgenomen versie van dit album uit via Music For Nations, vlak nadat de band een fikse bandledenwisseling en een rechtszaak omtrent de Dusk... And Her Embrace-rechten achter de rug had (Het Dani-kamp won en nam de plaat opnieuw op met nieuwe leden). De band had destijds te maken met twee managers. Het ene Cradlekamp ging verder onder de ene en het andere kamp (dat The Blood Divine werd) ging verder onder de andere manager. Nu, na twintig jaar is het dan eindelijk zover. De originele DAT-tapes zijn van een stoffige plank gehaald, geremastered en met permissie van de originele leden het verdoemde zonlicht ingeduwd. Gelukkig maar, want ondanks dat dit een slimme commerciële zet is, is het voor de mensen die Cradle Of Filth uit hun zwarte metalenhart hebben verbannen, goed om er aan te worden herinnerd dat deze heren ooit een gigantische bijdrage leverden aan de wording van het genre.

De opzet van de tracks is op deze uitgave iets anders dan we gewend zijn. Het album gaat van start met een nieuwe, maar vertrouwd klinkende intro, waarna het tijd is voor Nocturnal Supremacy in plaats van Heaven Torn Asunder. Geen verkeerde keuze, want deze track begint lekker sloom en dreigend. Nu zul je denken, die track staat toch al op V Empire...? Dit klopt, maar dit was niet het oorspronkelijke idee van de band. Wat direct opvalt, is dat meneer Filth stukken agressiever en duidelijker in de mix ligt. Zijn Burzum-achtige vocalen voelen hiermee intenser aan en de gitaren, baslijnen en keyboardpartijen klinken zo gortdroog als op The Principle Of Evil Made Flesh het geval is. Deze trend zet zich voort tijdens het fenomenale Heaven Torn Asunder, dat wederom stukken kwaadaardiger en oprechter klinkt dan de uitgave van twintig jaar geleden. Wel moet ik bekennen dat de keyboardpartijen op deze schijf veel meer naar de voorgrond zijn gemanoeuvreerd. Dit komt wellicht door de invloed van het jongere en recentere publiek van de band.

Naast dat de toetsen prominent aanwezig zijn, valt het ook op dat ze niet altijd even strak zijn. Dit kan voor sommigen afbreuk doen aan de kwaliteit van deze uitgave, terwijl het voor anderen juist een bijdrage levert aan het oprechte cultkarakter van dit schijfje. De partijen van drummonster Nick Barker klinken daarentegen allesbehalve slordig. Zijn getriggerde basdrums trappelen als een goed geoliede machine die het geheel naar een hoger plan tilt. The Haunted Shores Of Avalon bevat een zangpartij van gastzanger Steve Grimmett (Grim Reaper en ex-Onslaught) die op de Music For Nations-versie is weggelaten. Deze versie van The Haunted Shores klinkt stukken minder, omdat de gastzanger de mooie melodieuze gitaarpartijen naar de achtergrond drukt. De gesproken stukken van Cronos (Venom) blijven daarentegen wel een welkom gegeven in dit nummer. Als bonus zijn de demoversie van A Gothic Romance
en Nocturnal Supremacy toegevoegd. Deze versies zijn ontzettend ruw en agressief. Meneer Filth gebruikt hier ongepolijste, grindcore-achtige vocalen.

Conclusie: dit schijfje is een ontzettend leuke aanwinst als collectors item voor de doorgewinterde fan en voor de liefhebber van melodieuze black metal uit de jaren negentig. Al moet ik hier wel aan toevoegen dat dit product de authentieke sfeer en kwaliteit van de Music For Nations-versie bij lange na niet evenaart. Toch moeten we dit gigantische metalbedrijf nageven dat het de kooplust van de fans op de wenken bedient. Er is ieder jaar wel iets te koop en het siert de band dat ze niet geregeld voor een schijfje met overgeproduceerde bonustracks en/of covers kiezen. Cradle Of Filth is nog springlevend.

1. Macabre, This Banquet
2. Nocturnal Supremacy
3. Heaven Torn Asunder