Alcatraz
Enquête

Koop jij bij concerten en festivals nog weleens iets bij de merchandisestand(s)?

Ja, ik koop (bijna) altijd een aandenken
Regelmatig, maar lang niet altijd
Alleen bij mijn favoriete artiesten
Alleen als ik de show heel goed vind
Alleen als de prijs me erg meevalt
Alleen als het shirt of andere item me bijzonder aanspreekt
Alleen als ik in een bijzonder goede bui ben
Nee, ik heb inmiddels genoeg shirts en andere merchandise
Nee, vroeger wel, maar tegenwoordig vind ik het te duur
Nee, ook in het verleden deed ik dat zelden of nooit
Ik ga sowieso niet (meer) naar concerten en festivals
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 19-08-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brian May (Queen) - 78
  • Martin Powell (Cradle Of Filth) - 52
  • Robb Flynn (Machine Head) - 57
  • Russell Allen (Symphony X) - 54
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 62
Review

Obsidian Kingdom - A Year With No Summer
Jaar van release: 2016
Label: Season of Mist
Obsidian Kingdom - A Year With No Summer
Het leek er een paar weken geleden op dat de heren van Obsidian Kingdom wel eens gelijk konden krijgen met de titel van hun tweede plaat. Medio juli zat ik hier met een warme trui aan deze review te typen en te luisteren naar A Year With No Summer, een plaat die behoorlijk afwijkt van het debuut Mantiis – An Agony In Fourteen Bites (2012).

De metal en grunts hebben de afgelopen jaren plaatsgemaakt voor experimentele rock. Denk aan een combinatie van Pink Floyd, Marillion, Phil Collins, Massive Attack, Peter Gabriel, Radiohead en invloeden vanuit de dark ambient en elektronische industrialhoek (onder andere Sun O))) en Ulver). Het album begint relatief toegankelijk met het titelnummer, gevolgd door het donkere, zware, mysterieuze en dreigende 10th April (met gastvocalen van Kristoffer ‘Garm’ Rygg van Ulver). Elektronica speelt hierin een hoofdrol. De muziek bouwt vaak voort op een enkel idee, is soms repetitief en dat werkt met name in de tweede helft van Darkness en The Kandinsky Group (met een bijdrage van Attila Csihar van Mayhem) tegen zich.

Met The Polyarnik klaart de lucht op. Er komt wat verlichting in middels een keyboardmelodie. Alsof het na een donkere nacht met onweer en apocalyptische sferen weer rustig is. Zou het dan toch zomer worden? Black Swan is ook nog relatief licht met een rustige tokkel en doet denken aan een mix van Phil Collins, triphop en Pink Floyd. De track is desondanks melancholisch van aard en het donker keert dan ook terug met zware gitaarakkoorden. Het stevige Away / Absent doet met zijn dynamiek (blasts en introspectieve momenten) nog het meest herinneren aan Mantiis – An Agony In Fourteen Bites. De laatste drie nummers zijn compact en vormen het sterkste deel van het album.

A Year With No Summer is al een tijdje uit en heeft tot uiteenlopende reacties geleid. Het heeft ook tot het komen en gaan van bandleden in beweging gezet. Het album pakt minder veelzijdig uit dan het debuut, waarop nog screams te horen zijn en de metal een prominente rol speelt. De opvolger, die het best als geheel te beluisteren is, is gestroomlijnder, maar soms ook langdradig. Liefhebbers van donkere, experimentele prog kunnen hier desondanks wel wat mee. Geen makkelijke kost, maar dat is bij prog nooit de bedoeling geweest toch?

Tracklist:
1. A Year With No Summer
2. 10th April
3. Darkness
4. The Kandinsky Group
5. The Polyarnik
6. Black Swan
7. Away / Absent

Score: 72 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 31 juli 2016

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.