• Johannes Eckerström (Avatar) - 36
  • René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Obsidian Kingdom - A Year With No Summer
Label: Season of Mist
Het leek er een paar weken geleden op dat de heren van Obsidian Kingdom wel eens gelijk konden krijgen met de titel van hun tweede plaat. Medio juli zat ik hier met een warme trui aan deze review te typen en te luisteren naar A Year With No Summer, een plaat die behoorlijk afwijkt van het debuut Mantiis – An Agony In Fourteen Bites (2012).

De metal en grunts hebben de afgelopen jaren plaatsgemaakt voor experimentele rock. Denk aan een combinatie van Pink Floyd, Marillion, Phil Collins, Massive Attack, Peter Gabriel, Radiohead en invloeden vanuit de dark ambient en elektronische industrialhoek (onder andere Sun O))) en Ulver). Het album begint relatief toegankelijk met het titelnummer, gevolgd door het donkere, zware, mysterieuze en dreigende 10th April (met gastvocalen van Kristoffer ‘Garm’ Rygg van Ulver). Elektronica speelt hierin een hoofdrol. De muziek bouwt vaak voort op een enkel idee, is soms repetitief en dat werkt met name in de tweede helft van Darkness en The Kandinsky Group (met een bijdrage van Attila Csihar van Mayhem) tegen zich.

Met The Polyarnik klaart de lucht op. Er komt wat verlichting in middels een keyboardmelodie. Alsof het na een donkere nacht met onweer en apocalyptische sferen weer rustig is. Zou het dan toch zomer worden? Black Swan is ook nog relatief licht met een rustige tokkel en doet denken aan een mix van Phil Collins, triphop en Pink Floyd. De track is desondanks melancholisch van aard en het donker keert dan ook terug met zware gitaarakkoorden. Het stevige Away / Absent doet met zijn dynamiek (blasts en introspectieve momenten) nog het meest herinneren aan Mantiis – An Agony In Fourteen Bites. De laatste drie nummers zijn compact en vormen het sterkste deel van het album.

A Year With No Summer is al een tijdje uit en heeft tot uiteenlopende reacties geleid. Het heeft ook tot het komen en gaan van bandleden in beweging gezet. Het album pakt minder veelzijdig uit dan het debuut, waarop nog screams te horen zijn en de metal een prominente rol speelt. De opvolger, die het best als geheel te beluisteren is, is gestroomlijnder, maar soms ook langdradig. Liefhebbers van donkere, experimentele prog kunnen hier desondanks wel wat mee. Geen makkelijke kost, maar dat is bij prog nooit de bedoeling geweest toch?

1. A Year With No Summer
2. 10th April
3. Darkness