Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

Red Dawn - Algorithm Of Destruction
Label: Finisterian Dead End

Red Dawn - Algorithm Of Destruction

Wanneer je besluit een band op te richten, is Red Dawn misschien niet de beste naam om te kiezen. Het is naast de actiefilm over de invasie van Amerika door communistisch Rusland (1984, remake 2012) ook een daarvan afgeleide game. Het was ook een Amerikaanse heavymetalband in de jaren tachtig en is de naam van actieve bands in Nieuw-Zeeland, Australië en Groot-Brittanië. Algorithm Of Destruction is het debuutalbum van de Franse band Red Dawn, een technische deathmetalband uit Rennes, opgericht in 2013.

Na het Epica-achtige, orkestrale Introduction gaat het album overdonderend van start met Cracked Clock. Wat direct opvalt, is de vlijmscherpe precisie van de riffs en de ritmesectie. Het brute, technische geweld en de complexe structuren doen denken aan Necrophagist. Niet vreemd dus dat Red Dawn, toen ze na een paar maanden de demo Alter Ego uitbrachten, meteen werd opgepikt door het Franse label Finisterian Dead End. Red Dawn balanceert op de scheidslijn tussen complexiteit en melodie. Het is dus niet zo dat Algorithm Of Destruction een lastige, minder toegankelijke plaat is.

Deze Fransozen zijn minder chauvinistisch dan vele landgenoten. Ze doen alles in het Engels en dat is een pluspunt. Frontman Nours wisselt diepe grunts af met screams, waardoor de teksten helaas nauwelijks te volgen zijn. De nummers zijn consistent, de sound is helder en ieder instrument staat goed in de mix. Het is lastig een uitschieter te noemen, maar Looking Trough The Eye Of God en Infinity Of Time zijn een tikkeltje melodieuzer en daardoor toegankelijker. Zeker in vergelijking met de andere tracks zijn de riffs in Fall Of Cutrain minder jazzy en de songstructuur is relatief eenvoudig.

Algorithm Of Destruction is zonder twijfel een groeiplaat. Na iedere luisterbeurt vallen nieuwe details op. Toch weet het album vanaf de eerste luisterbeurt te boeien en gaat het te ver om het als progressief te bestempelen. Het is een indrukwekkend debuut, zeker wanneer je je bedenkt dat deze band nog niet zo lang bezig is. Voor liefhebbers van Necrophagist, The Faceless, Decapitated en Gorod biedt Algorithm Of Destruction zonder twijfel genoeg luisterplezier.

1. Introduction
2. Cracked Clock
3. Hate