• Richard Oakes (Suede) - 47
  • Robert Lelièvre (Pan)† - 81

• Glenn Rambo (Soilent Green) - 2005

Red Dawn - Algorithm Of Destruction
Label: Finisterian Dead End

Red Dawn - Algorithm Of Destruction

Wanneer je besluit een band op te richten, is Red Dawn misschien niet de beste naam om te kiezen. Het is naast de actiefilm over de invasie van Amerika door communistisch Rusland (1984, remake 2012) ook een daarvan afgeleide game. Het was ook een Amerikaanse heavymetalband in de jaren tachtig en is de naam van actieve bands in Nieuw-Zeeland, Australië en Groot-Brittanië. Algorithm Of Destruction is het debuutalbum van de Franse band Red Dawn, een technische deathmetalband uit Rennes, opgericht in 2013.

Na het Epica-achtige, orkestrale Introduction gaat het album overdonderend van start met Cracked Clock. Wat direct opvalt, is de vlijmscherpe precisie van de riffs en de ritmesectie. Het brute, technische geweld en de complexe structuren doen denken aan Necrophagist. Niet vreemd dus dat Red Dawn, toen ze na een paar maanden de demo Alter Ego uitbrachten, meteen werd opgepikt door het Franse label Finisterian Dead End. Red Dawn balanceert op de scheidslijn tussen complexiteit en melodie. Het is dus niet zo dat Algorithm Of Destruction een lastige, minder toegankelijke plaat is.

Deze Fransozen zijn minder chauvinistisch dan vele landgenoten. Ze doen alles in het Engels en dat is een pluspunt. Frontman Nours wisselt diepe grunts af met screams, waardoor de teksten helaas nauwelijks te volgen zijn. De nummers zijn consistent, de sound is helder en ieder instrument staat goed in de mix. Het is lastig een uitschieter te noemen, maar Looking Trough The Eye Of God en Infinity Of Time zijn een tikkeltje melodieuzer en daardoor toegankelijker. Zeker in vergelijking met de andere tracks zijn de riffs in Fall Of Cutrain minder jazzy en de songstructuur is relatief eenvoudig.

Algorithm Of Destruction is zonder twijfel een groeiplaat. Na iedere luisterbeurt vallen nieuwe details op. Toch weet het album vanaf de eerste luisterbeurt te boeien en gaat het te ver om het als progressief te bestempelen. Het is een indrukwekkend debuut, zeker wanneer je je bedenkt dat deze band nog niet zo lang bezig is. Voor liefhebbers van Necrophagist, The Faceless, Decapitated en Gorod biedt Algorithm Of Destruction zonder twijfel genoeg luisterplezier.

1. Introduction
2. Cracked Clock
3. Hate
4. Strange Dreams
5. Looking Through The Eye Of God
6. Algorithm Of Destruction
7. Alter Ego
8. Fall Of Curtain
9. Infinity Of Time

Score: 84 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 27 juli 2016

Meer Red Dawn:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.