• Steel Panther
  • Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Yossi Sassi Band - Roots And Roads
Label: Eigen Beheer
Yossi Sassi Band - Roots And Roads
Toen ik de naam Yossi Sassi hoorde, ging er niet direct een belletje rinkelen. Ik ben namelijk niet zo'n fan van Orphaned Land. Aangezien de man daar de snaren beroerde, is het dus niet zo vreemd dat ik er nooit eerder van had gehoord. De Isralische gitarist doet het al een aantal jaren solo en Roots And Roads is het derde resultaat van dat uitstapje.

Wie muziek in het straatje van de voormalig broodheer van Sassi verwacht, komt bedrogen uit. De complexiteit en overdadige techniek van de vrij succesvolle groep zijn hier nauwelijks aanwezig. Deze plaat klinkt bovendien stukken softer. De Isralir bevindt zich meestal op de scheidslijn tussen licht-progressieve rock en popmuziek. Gedurende het album is er veel ruimte voor gitaarspel, maar niet zoals ik had verwacht. Yossi Sassi doet namelijk niet aan nodeloze notenneukerij. Hij stelt zich bescheiden op in zijn riffs, akkoorden en solo's. Een groot deel van de plaat is weliswaar instrumentaal, maar dat heb je niet echt in de gaten. Juist omdat het aan enige egotripperij ontbreekt, luistert de cd lekker weg.

De snarenplukker is nou eenmaal afkomstig uit Isral, dus is het niet zo vreemd dat er wat regionale invloeden in de muziek zijn geslopen. Gelukkig geen afschrikwekkende klezmertoestanden, maar wel kenmerkende toonladders en melodielijnen. Overdadig zijn die elementen echter nooit. Daarnaast zijn de meeste teksten gewoon in het Engels. De zang van Sassi en enkele gastvocalisten mag er zijn, maar ook hier hoef je nergens uitspattingen te verwachten. De gitarist weet wanneer het voldoende is. En dat is misschien wel iets waar ze bij Orphaned Land wat van kunnen leren.

Roots And Roads is wat mij betreft een ideale zomerplaat. Lekker relaxed, zonnig en voorzien van een heldere productie. Sommige songs hebben een ietwat hoge kabbelfactor, maar ik heb me daar eigenlijk niet echt aan gestoord. Yossi Sassi en zijn hulptroepen blijken bovenal vaklieden die liedjes boven instrumentaal machtsvertoon verkiezen. Zodoende kan deze cd prima dienen als achtergrondmuziek, maar wie wat meer wil, kan zich ook met hoofdtelefoon en al uitleven. Fijne zomer.

1. Wings
2. Palm Dance
3. Root Out
4. Mr. NoSoul
5. Madame TwoSouls
6. The Religion Of Music
7. Winter
8. Thundercloud
9. Road Less Traveled
10. Rizes Kai Dromoi
11. Bird Without A Tree
12. Stronger Than Ever

Toegevoegd: 20 juli 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.