• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Tarja - The Brightest Void
Label: earMusic
Tarja - The Brightest Void
Productieve dame, die Tarja. Na haar ontslag bij Nightwish in 2005 bracht ze al acht solo-albums uit. Daarnaast is ze ook nog actief op andere vlakken. Zo is ze bijvoorbeeld jurylid bij The Voice Of Finland. In augustus verschijnt haar nieuwste full-length The Shadow Self. Daarvoor nam ze zoveel materiaal op dat ze besloot een voorloper uit te brengen in juni, een aangename verrassing voor de fans?

The Brightest Void is een gevarieerde plaat, waarop de Finse experimenteert. Zo staan er drie covers op waaraan ze haar eigen draai geeft. Dat zijn een geslaagde donkere, klassieke versie van Paul McCartney’s House Of Wax, een remix van Paradise (What About Us?), waarin de zang van Tarja meer en beter te horen is dan bij het origineel, en een hele moderne versie van Goldfinger, die geen recht doet aan het karakter van de originele soundtrack door Shirley Bassey van de gelijknamige James Bond-film.

Om in de filmsferen te blijven; er staat ook een bewerkte soundtrack op van de Argentijnse film Corazón Muerto, in de vorm van An Empty Dream. Deze ingetogen track behoort samen met het van elektronica doordrenkte Witch Hunt, een oudere track die diezelfde sfeer goed vasthoudt, tot de hoogtepunten van het album. Daartoe behoren ook Eagle Eye, dat deels teruggrijpt op het oudere solomateriaal. Hierin zingt broer Toni overigens verdienstelijk mee.

In de openingstrack, het rockende No Bitter End, gebruikt Turunen op een prima manier haar popvocalen, terwijl ze in Your Heaven And Your Hell, het dynamische duet met de sleazy Michael Monroe (Hanoi Rocks), haar operavocalen inzet. Zowel de muziek als de vocalen zullen voor verdeeldheid onder de fans leiden. Het is misschien wel het wildste nummer (ook Shameless is stevig) dat ze ooit heeft uitgebracht, maar tegelijkertijd is er halverwege een rustige sectie met saxofoon.

Een veelzijdige release dus. The Brightest Void is ook meer een verzameling losse tracks dan een geheel. Tarja bevestigt dat ze vocaal van veel markten thuis is en experimenteert er flink op los. In het ene nummer pakt dat geslaagd uit, in het andere wat minder. Het ligt er ook aan of je de poprockkant, die op dit tussendoortje de boventoon voert, weet te waarderen. Voor de fans derhalve niet zomaar een verplichte aanschaf. Twijfelaars doen er verstandig aan om eerst de vrijgegeven nummers te beluisteren.

1. No Bitter End
2. Your Heaven And Your Hell (Feat. Michael Monroe)
3. Eagle Eye (Feat. Chad Smith)