• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Purson - Desire's Magic Theatre
Label: Spinefarm Records
Purson - Desire's Magic Theatre
Toen ik in 2013 een prettig telefoongesprek met Rosalie Cunningham had, werd me op het hart gedrukt dat het nieuwe album al zo goed als geschreven was. Dat vond ik wel erg snel, aangezien we op dat moment vooral hadden gebabbeld over het fenomenale The Circle And The Blue Door dat toen net verschenen was. Op de nieuwe plaat moesten we uiteindelijk toch nog drie jaar wachten. We kunnen het de Britten ergens moeilijk kwalijk nemen, want in de tussentijd werd In The Meantime uitgebracht en tourde de band verschillende keren de wereld over en deelde het podia met grootheden als Kiss en Ghost.

Pursons faam schiet nog altijd als een raket omhoog. Alleen in Europa wil het nog niet helemaal vlotten. Een tour door ons oude continent afgelopen voorjaar werd afgeblazen, maar ik neem aan dat die schade over enkele maanden ingehaald gaat worden. Dat mogen ze doen met een puike nieuwe plaat onder de armen. Dat Desire’s Magic Theatre het niet haalt bij het niveau van het debuut, nam ik al direct voor lief. Toch was de eerste single veelbelovend. Electric Landlady verklapt direct waar Rosalie Cunningham en haar kompanen de mosterd vandaan halen. Het heerlijke gitaarwerk herinnert ons aan de grote jaren zestig en zeventig. Toch blijven The Beatles verreweg de grootste invloeden op Purson en, ik blijf erbij, hoor ik nog steeds veel terug van Queen in de muziek.

Verschillende keren heb ik dit album mogen beluisteren en vaak verbaas ik me erover hoe snel het weer afgelopen is. Er zijn nog maar weinig albums die ruim 35 minuten klokken, maar ik blijf het weer opnieuw opzetten. Desire’s Magic Theatre is een ijzersterk album. Het heeft niet de hitsongs als Spiderwood Farm of The Contract, maar is bijzonder consistent en heerlijk psychedelisch. Van alle retrobands is Purson een van de weinige die erin slaagt om behalve een lekker geluid ook nog eens sterke muziek te produceren.

Purson levert acht nieuwe songs af die stuk voor stuk een plezier zijn om te horen. Het geheel klinkt als een klokje en mevrouw Cunningham beschikt natuurlijk nog over haar prachtige, zwoele stem. Het is een band die ver kan komen en ook nu kan ik je adviseren een kijkje te nemen als ze weer op Nederlandse bodem speelt. Het zal misschien wel je laatste kans zijn om Purson in een intieme setting te zien.

1. Desire's Magic Theatre
2. Electric Landlady
3. Dead Dodo Down