28-09-2021

For I Am King - Daemons
Label: Redfield Records
For I Am King - Daemons
Het gaat het Amsterdamse For I Am King aardig voor de wind. De melodeathformatie heeft in een paar jaar tijd een behoorlijke fanbase opgebouwd, leverde de goed ontvangen ep Revengeance af en wist zelfs een plekje op de bill van Wacken te veroveren. Dit succes is het resultaat van enorme toewijding en nu ziet het vijftal het harde werken beloond worden met zijn debuutplaat Daemons.

For I Am King speelt melodieuze death metal met hier en daar metalcore-invloeden. Stilistisch is het vergelijkbaar met bands als Arch Enemy en het Nederlandse Izegrim. Niet in de laatste plaats uiteraard vanwege de aanwezigheid van een frontvrouw met krachtige en brute vocalen. De overeenkomsten met Angela Gossow ten tijde van Anthems Of Rebellion zijn overduidelijk, maar om het stemgeluid van Alma Alizadeh een regelrechte kopie te noemen, gaat te ver. Daarvoor is genoeg authenticiteit aanwezig, waarbij vooral de timing van de zanglijnen in positieve zin opvalt.

Datzelfde geldt voor de muziek. De invloeden van eerder genoemde genregenoten zijn goed hoorbaar, maar de band weet er een eigen draai aan te geven. Nummers als Breathe The Fire, The Crone en Des-Troy zijn absolute parels geworden. Gitaristen Wouter en Jurgen laten zich horen als zeer bekwame muzikanten en hebben een goede balans weten te vinden tussen brute kracht en melodie. Ook de ritmesectie heeft de zaken gewoon uitstekend voor elkaar. Zo loopt het hele album over van kunde en vakmanschap.

Daemons is een album waar de heren en dame uiterst trots op mogen zijn. Als For I Am King deze kwaliteit kan behouden en zich op muzikaal vlak kan doorontwikkelen, dan hebben wij hier te maken met een band van potentieel internationaal topniveau. Wij gaan in ieder geval nog een hele hoop van dit vijftal horen en het is een kwestie van tijd dat de rest van Europa zal volgen.

1. Black Death
2. Breathe The Fire
3. Lost In Divinity