• Rym (Ragnarok) - 45

• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

Messenger - Threnodies
Label: InsideOut Music
Messenger - Threnodies
Messenger kwam met het debuutalbum Illusory Blues (2014) al veelvuldig in de belangstelling te staan en de Engelse band sleepte er zelfs diverse prijzen mee in de wacht. Een mooie binnenkomer voor de Britten, die progressieve folk- en psychrock tot een zeer aangenaam geheel smeden. Inmiddels ligt opvolger Threnodies in de winkel en deze klinkt anders dan de meeste fans hadden verwacht.

De progressieve rock is veel avontuurlijker dan we van Messenger gewend zijn. Bovendien is het folk-aspect wat minder nadrukkelijk aanwezig. Threnodies pakt wat zwaarder uit zoals de titel al verklapt. Een threnody is een klaaglied en in dit geval is het bedoeld om onder andere Bowie, Lemmy en Dale Griffin (Mott The Hoople) te herdenken. De release bevat veel herinneringen aan de psychedelica van de seventies. Balearic Blue pakt nog het meest vertrouwd uit, maar Calyx bevat halverwege een twist middels elektronica, een wending waar niet alle fans tevreden mee zullen zijn.

De nieuwe release lijkt veel meer een teameffort te zijn dan Illusory Blues. Waar Jaime Gomez Arellano zich op het debuut nog inhield, laat hij hier juist horen hoe veelzijdig zijn drumspel is. Ook is er veel ruimte voor de anderen. Dat maakt de composities rijker. Luister bijvoorbeeld eens naar het rockende Oracles Of War, dat met een Black Sabbath-achtige riff aanvangt. In deze sterke track, die aanvankelijk doom en seventies rock afwisselt, valt naast de sterke riffs de orgelbijdrage van Dan Knight in positieve zin op. Het tweede deel is juist weer erg rustig en psychedelisch met een prachtige gitaarsolo. Het basspel van James Leach wordt ook nog even mooi uitgelicht.

De veelzijdigheid van die track komt ook weer terug in bijvoorbeeld in Celestial Spheres, waar funk, psychedelica en reggae elkaar ontmoeten. Het is ook het moment waarop Khaled Lowe en gitarist Barnaby Maddick vocaal uitblinken. Ook de zanglijnen in het melancholische Crown Of Ashes zijn zeer fraai, passend bij de sfeer van deze afsluitende track, waarin getokkel, leads, keyboard- en cellopartijen memorabel zijn.

Threnodies is een multilateraal album, zowel emotioneel als muzikaal. Het psychedelische aspect overheerst, al blijft de genreoverstijgende muziek niet beperkt tot de rock uit de seventies. Liefhebbers van Radiohead, Gazpacho, Porcupine Tree en Pink Floyd vinden beslist wat van hun gading in Messenger. Het is een plaat waar sommige fans wellicht moeilijk aan kunnen wennen en niet iedereen zal vinden dat Illusory Blues overtroffen wordt. Threnodies is vooral anders mooi, een ontdekkingsreis waarin nieuwe terreinen worden verkend. Laat je meenemen op die reis. Het is dit soort platen dat je kennis laat maken met muziek uit andere tijden.

1. Calyx
2. Oracles Of War
3. Balearic Blue