• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Haken - Affinity
Label: InsideOut Music
Haken  - Affinity
In de afgelopen jaren ben ik wel een beetje van deze Britse progband gaan houden. Zeker na de matige laatste cd van Yes. Haken lijkt namelijk wel een beetje op Yes. Het zou best een goede troonopvolger kunnen zijn. Goed, het geluid is stukken steviger en betreedt zo nu en dan metalcontreien, maar structureel hoor ik toch aardig wat overeenkomsten met de grootmeesters van de progressieve rock. Haken beschikt tevens over een net zo aantrekkelijke speelsheid als de inmiddels bejaarde heren van Yes.

Aan het begin van deze plaat is dat niet direct af te horen. Na de intro Affinity.exe pakt Haken in Initiate uit met een onvervalst stukje djent. Om na enkele hakkende gitaarriffs over te schakelen op stevige progressieve metal. Goed geschreven, opgesierd met pakkende melodielijnen en intelligente arrangementen. Sterke zanger ook, die Ross Jennings. De band is hoorbaar gegroeid sinds de vorige platen. Zeker als je het tussendoortje Restoration meerekent, waarop herbewerkingen van oude demo's prijkten.

Nee, Haken houdt zich niet langer enkel bezig met ellenlange songs en hopeloos complex gestructureerde passages. Op de nieuwe cd staat met The Architect, 1985 en Bound By Gravity weliswaar een drietal lange songs van tussen negen en vijftien minuten, maar voor de rest zijn de nummers relatief compact. Overigens behoren die langere stukken wel tot de beste momenten van het album. Het zijn afwisselende werkstukken, vol avontuur en instrumentaal geweld. Maar de uitstekende muzikanten van Haken verliezen zich nooit in nodeloze notenneukerij. Elke noot heeft namelijk een functie. Zodoende is de groep in staat deze songs ondanks de lengte en de instrumentale krachtpatserij toch liedjes te laten blijven.

Zoals we gewend zijn van InsideOut zijn alle overige facetten prima verzorgd. De productie is werkelijk fantastisch en het minimalistische artwork past goed bij de thematiek die Haken op het album hanteert. Als er één ding blijkt door dit vierde volledige album, is het wel dat deze band het progressieve ambacht uitstekend in de vingers heeft. Dit bevalt me bijvoorbeeld beter dan een band als het Noorse Leprous. Een band die veel dingen anders doet, maar wel tot dezelfde stroming progressieve metalbands behoort. Leprous vergeet in mijn optiek wel eens dat het om songs moet draaien die uiteindelijk een keer moeten blijven hangen. Haken weet dat als geen ander en overtuigt dubbeldik met ijzersterke melodieën, goede zang, een topproductie en prima composities.

1. Affinity.exe
2. Initiate
3. 1985