• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Hemelbestormer - Aether
Label: Debemur Morti Productions
Hemelbestormer - Aether
De Belgische postmetalformatie Hemelbestormer laat er geen gras over groeien. Nog maar enkele maanden geleden besprak ik het debuut Portals, een interessant werkstuk bestaande uit twee lange nummers, waarvan vooral het tweeëntwintig minuten durende Portal To The Universe het potentieel van deze groep minutieus blootlegde. De mengeling van machtige, door Neurosis geïnspireerde riffs en Cult Of Luna-achtige post-metal werd op fraaie wijze verrijkt door noise-effecten en zweverige, Nadja-achtige ambient. Goed, hier en daar bleek Hemelbestormer nog wat zoekende te zijn in termen van coherentie en ‘flow’, maar dat de groep rondom ex-Gorath frontman Filip Dupont tot interessante dingen in staat is, maakte Portals haarfijn duidelijk.

Aether verschijnt via het altijd sterke Debemur Morti Productions. Gezien het bereik van dit label en de zeer gelimiteerde oplage van Portals, kan ik me ook voorstellen dat Hemelbestormer Aether als het echte debuut ziet. En het album voelt ook een stuk consistenter aan. Vier mammoetnummers van gemiddeld bijna een kwartier zorgen voor een klein uur aan zware, soundscape-achtige erupties, waarbij de zang geen moment gemist wordt. Ook zonder vocalen weet Hemelbestormer immers een bijzonder krachtig geluid te creëren. De trage riffs komen al donderend uit de speakers rollen, terwijl het drumwerk voor een logge, stuwende basis zorgt. Vooral opener After Us The Flood en het met subtiele, etherische keyboardeffecten doorspekte The Purging weten te imponeren. Laatstgenoemde track laat bovendien de meeste afwisseling horen.

Hoewel Aether met zijn noeste, zware mengeling van logge doom en post-metal behoorlijk indruk maakt, is het album wel wat eentoniger uitgevallen dan zijn voorganger. De kale, haast buitenaards ogende rotsformaties op de albumcover weten de donkere, massieve sound van deze plaat dan ook goed te vangen, maar maken ook het ietwat monotone karakter zichtbaar. Vooral de negentien minuten durende afsluiter On Desolate Plains ploegt iets te lang voort in hetzelfde tempo. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar op zulke momenten mist Hemelbestormer nog iets van de finesse om het nummer door middel van rijkere details interessant te houden. De keyboards die een rol op de achtergrond hebben, dragen daar wel aan bij, maar zouden een stuk prominenter in de sound vertegenwoordigd mogen zijn.

Voor de liefhebbers van dit soort primordiale, muzikale vulkaanuitbarstingen, is Aether nochtans een bijzonder fijn schijfje geworden. Als de band erin slaagt om de sound iets gelaagder te maken, zit er echter nog meer moois voor deze Belgische formatie in het vat. Hemelbestormer is onlangs toegevoegd aan de line-up van Roadburn. Op zaterdag 16 april treedt de formatie aan in het Cul De Sac. Ik ben benieuwd hoe het materiaal van Aether in die intieme setting uit de verf gaat komen.

1. After Us The Flood
2. Starless
3. The Purging