• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Lazer/Wulf - The Beast Of Left And Right
Jaar van release: 2014
Label: Retro Futurist
Voorafgaand aan de verbouwing van 013 in Tilburg zijn er in de Batcave (kleine zaal op de eerste verdieping) verschillende bands geweest die daar voor een aangename verrassing zorgden. Terwijl weinig mensen van tevoren van Lazer/Wulf gehoord hadden, zal de naam geen onbekende meer zijn bij de bezoekers die het Amerikaanse trio zagen optreden tijdens Roadburn 2015. Voor de meeste lezers zal een nadere kennismaking geen overbodige luxe zijn.

De formatie uit Atlanta is in 2005 begonnen met een zanger in de line-up, maar toen deze vertrok, is hij niet vervangen. Na twee ep’s is The Beast Of Left And Right het debuutalbum, dat verschijnt via Retro Futurist, het label van de drie huidige Kylesa-leden. Lazer/Wulf bestaat momenteel uit een drietal muzikanten met verschillende muzikale interesses. Gitarist Brian Aiken, bassist Sean Peiffer en drummer Brad Rice spelen experimentele metal, waarin verschillende invloeden verwerkt zijn, uiteenlopend van experimentele rock, post-metal tot math en thrash. De muziek is grotendeels instrumentaal, jamsessie-achtig en bevat veel tempowisselingen en een hoog adrenalinegehalte. Sporadisch is er een korte sectie met zang.

In ieder nummer krijgt elk bandlid de ruimte om zijn kunnen te demonstreren. Dat is direct al het geval in Choose Again (Right Path), met daarin de jamsessie-praktijken en ritmiek van The Mars Volta, de psychedelica van Mastodon en de math metal van The Dillinger Escape Plan. Veelal draait het om de gitaarpartijen, maar ondertussen gebeurt er ook genoeg op bas en drums, hetgeen goed te horen is dankzij de cleane productie. Tussen de energieke tracks zit wel verschil qua focus. Lagarto legt de nadruk op ritmiek middels een drum-intro en even later is er ruimte voor de bas, maar er zijn ook fraaie twin-leads aanwezig. A Conflict Of Memory is mysterieus en sfeervol, Twelve Leaps Over The Triple Trap en Choose Again (Left Path) zijn heel hectisch en complex.

Terwijl er in veel nummers aardige ideeën voorbijkomen, blijft er maar weinig van hangen. Het voelt dan ook als een worsteling om door het geheel te komen. De secties volgen elkaar snel op en verschillen dusdanig van elkaar, dat je de draad kwijtraakt. Choose Again (Right Path), Lagarto en Who Were The Mound Builders? bevatten sterke riffs en leads. Toch zit er een verband in de structuur, want er is sprake van een thematisch palindroom. Choose Again (Right Path) bevat bijvoorbeeld dezelfde ideeën als Mutual End, maar de ene is in majeur geschreven en de andere in mineur, een hele puzzel. Dat geldt ook voor het achterstevoren spelen van bepaalde maten en musiceren, terwijl het blad waarop de noten staan, ondersteboven gehouden wordt.

The Beast Of Left And Right is een complexe release, waarop de Amerikanen het de luisteraar middels onconventionele songstructuren moeilijk maken. Voor de een zal het te ingewikkeld en te richtingloos zijn, voor de doorgewinterde liefhebber van dit soort schijnbaar fragmentarisch geconstrueerde experimentele metal een fijne uitdaging.

1. Choose Again (Right Path)
2. Lagarto
3. A Conflict Of Memory