Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Melted Space - The Great Lie
Jaar van release: 2015
Label: Sensory Records
Melted Space - The Great Lie
Wat in 2007 begint als een ambient soloproject van Pierre Le Pape, uit zich in eerste instantie in de vorm van There’s A Place (2009), maar wordt al snel een ambitieus symfonisch metalproject met diverse binnenlandse artiesten, middels From The Past (2009). De honger naar meer blijkt niet gestild, want de Fransman heeft voor The Great Lie de medewerking ingeroepen van het filharmonisch orkest uit Praag en diverse internationale artiesten. Wat te denken van Arjen Lucassen, Mikael Stanne, Ailyn Gimenéz, Attila Csihar en Clémentine Delauney? En dan zijn we er nog lang niet.

The Great Lie is een 'soundtrack' met een verhalend karakter als basis. Het concept is een tragedie, die gelinkt is aan La Divina Commedia van Dante. Het gaat over gevallen goden en helden uit de mythologie, bijvoorbeeld Titania en Parcifal. De zangers en zangeressen vertolken de personages. De muzikale omlijsting bestaat over het algemeen uit symfonische metal en melodeath. Het orkest is veelvuldig op de achtergrond aanwezig.

Deze opzet is goed uitgewerkt middels duetten, dialogen en het contrast tussen melodieuze vrouwelijke vocalen en grunts. Neem bijvoorbeeld het rockende duet van Christine Rhoades (bekend als sessiezangeres voor Jeff Loomis en Nevermore) en Guillaume Bideau (Mnemic) in Called By The Queen. Guillaume klinkt hier wat nasaal, maar Christine zingt mooi. Een ander voorbeeld is het duistere en dreigende Glass Castle Beast, waarin Kobi Farhi (Orphaned Land) en Niklas Kvarforth (Shining) te horen zijn en een sfeervolle bijdrage leveren. Niklas is wederom present als verteller in The One Who Lost The Faith, dat een mini-opera op zich is. Zowel de keyboardpartijen, gitaarsolo als de hammered dulcimer worden hierin gespeeld door Arjen Lucassen.

No Need To Fear verdient een eervolle vermelding. Het is beslist het hoogtepunt van dit album, mede dankzij acht zangers en zangeressen. Het intro is klassiek. Wat volgt, is een Dark Tranquillity-deel. Halverwege keert de klassieke muziek terug, inclusief operavocalen. Op knappe wijze dient zich een overgang aan naar een stevige en duistere middensectie met blasts en grunts. Aan het einde is er een gesproken deel en een terugkeer naar het melodieuze deel met refrein. Compositorisch zit het erg sterk in elkaar en het prachtige refrein blijft makkelijk hangen.

Het is jammer dat het niveau van die track daarna niet meer wordt gehaald. Wel zijn er nog genoeg fraaie momenten, zoals het tweede deel van het slotakkoord Lost Souls From The Other Side of het stevige Terrible Fight (sterke riffs in geslaagde combinatie met het orkest), maar daarin is het geheel net even wat minder sterk afgewerkt. Het betreft vooral de wisseling in vocalen op enkele momenten. Zo is het faden van de grunts van David Vincent (personage: Azrael) wat abrupt. Het gebrekkige Engels van Manuel Munoz (ex-The Old Dead Tree) in A God Is Dead doet afbreuk aan het emotionele aspect. De piano-ballad zal hierdoor voor een groep luisteraars verworden tot een skipmoment.

Het symfonische Hopeless Crime bevat mooie zanglijnen, maar hier hoop je op een vollere productie, een organischere mix en wellicht wat spannender drum- en riffwerk. Het geldt ook voor Titania, met een prominente rol voor feeënkoningin Ailyn Gimenéz (Sirenia). Die kritiek lijkt overigens per nummer te verschillen. Gelukkig vallen de losse elementen in de meeste tracks beter samen en is er sprake van een prettige luisterervaring.

The Great Lie is het hoogtepunt in de discografie van Melted Space, maar geen makkelijk album om in een keer in je op te nemen. Er gebeurt veel tijdens het ambitieuze werkstuk en het kost dan ook meerdere luisterbeurten om de symfonische metal en de verhalen in je op te nemen. Het verhalende aspect is evenwel mooi uitgewerkt. De muziek is gevarieerd, dus een brede smaak is wel vereist voordat men tot aanschaf overgaat. De veelvuldige gastbijdragen maken er een interessant geheel van. Het levert bovendien zeer aardige tracks op. No Need To Fear is zonder meer een fantastisch nummer, dat een goed idee geeft wat je van Melted Space kunt verwachten.

Tracklist:
1. Listen To The Song Of Despair
2. Called By The Queen
3. No Need To Fear
4. Terrible Fight
5. A God Is Dead
6. Trust And Betrayal
7. Glass Castle's Beast
8. Hopeless Crime
9. The One Who Lost The Faith
10. Titania
11. Lost Souls From The Other Side

Score: 75 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 2 januari 2016

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.