• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Dark Moor - Project X
Label: Scarlet Records
Dark Moor - Project X
Uit een lang verleden, toen ik pas naar metal begon te luisteren, herinner ik me het Spaanse Dark Moor nog goed. In een periode dat ik dol was op dramatische, zwaar aangezette power metal, wist deze formatie mij direct te pakken met heroďsche albums als In The Hall Of Olden Dreams (2000) en The Gates Of Oblivion (2002). Werkstukken die verschenen via Arise Records, destijds hofleverancier van dit soort groepen, die in die periode als paddenstoelen uit de grond schoten. Toen zangeres Elisa C. Martín er in 2003 mee ophield, ben ik Dark Moor langzamerhand uit het oog verloren, hoewel ik me het titelloze vierde album (het eerste met nieuwe zanger Alfred Romero) ook nog herinner als een prima plaat.

Blijkbaar bestaat Dark Moor nog steeds, want onlangs verscheen in de vorm van Project X een nieuw album via Scarlet Records. De tiende full-length is het zelfs al. Ik heb dus een flink deel van de discografie gemist. De vraag is echter of we er blij mee moeten zijn dat de band nog steeds actief is, want dit album is van een zeer dubieus niveau. “Mijn hemel, wat is deze groep ver afgezakt”, is mijn eerste gedachte als na een nietszeggend intro het eerste nummer (Abduction) uit de boxen komt. Een blikkerige, zielloze productie zet de groep al op achterstand. Maar ook qua songwriting en performance is het ronduit matig wat we hier voorgeschoteld krijgen. Futloze drumritmes, goedkope keyboards en ongeďnspireerd gitaarwerk: dit lijkt in de verste verte niet op de grootse sound die ik me van Dark Moor herinner.

De productie blijft de band gedurende het hele album parten spelen. Gelukkig klinken Beyond The Stars en het swingende, gospelachtige Bon Voyage! beter dan het openingsnummer, hoewel beide tracks nog steeds zeer bleekjes tegen het oude werk af steken. Conspiracy Revealed is echter enorm matig nummer, waar totaal geen spanning in zit. Naast de demosound van het album ben ik nog het meest verbaasd over de vocale achteruitgang van Romero. Hij deelt in de muzikale misčre met zijn zoutloze performance. Met name in de ballad I Want To Believe is zijn prestatie tenenkrommend, hoewel hij halverwege enigszins uit zijn lijden wordt verlost door een gospelkoor.

Ik heb het vermoeden dat de heren van Dark Moor de afgelopen jaren met ernstig teleurstellende verkoopcijfers hebben gekampt en als gevolg daarvan ook slechts een klein budget hebben om een fatsoenlijk album in elkaar te zetten. Helaas lijkt daarmee een neerwaartse spiraal ingezet, want met deze plaat belandt de groep van de regen in de drup. De conclusie is duidelijk: Project X is een album om in een grote boog omheen te lopen!

1. November 3023
2. Abduction
3. Beyond The Stars