• Piero Paravidino (Mesmerize) - 49
  • Robert Balci (Stormwitch) - 51

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Mgła - Exercises In Futility
Label: Northern Heritage Records
Mgła - Exercises In Futility
Hoewel er ontelbaar veel middelmatige groepen binnen de black metal actief zijn, is het Poolse Mgła niet zomaar een van die bandjes. Integendeel: het uit 2012 stammende With Hearts Towards None is een absolute mijlpaal in het genre: een diabolisch en orthodox meesterwerk dat met enorm veel intensiteit en bezieling werd gebracht. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat ik bovenmatig geïnteresseerd was in de opvolger. Na drie jaar is die opvolger eindelijk een feit. Exercises In Futility is de naam die het epistel heeft meegekregen, zoals gebruikelijk gegoten in een aantal naamloze nummers.

Welnu, een ‘exercitie in futiliteit’ is dit zeker niet geworden! Integendeel: deze derde full-length van Mgła doet nauwelijks onder voor zijn magistrale voorganger. Na een dreigend begin ontpopt Exercises In Futility I zich tot een beklemmend nummer vol geweldige, dissonante gitaarloopjes en slepende riffs. De strot van vocalist M. is weer bijzonder imponerend. Het onbetwiste hoogtepunt van het album is Exercises In Futiliy II. In magnifieke, Funeral Mistiaanse glorie pakt dit grotendeels in statig midtempo gespeelde nummer de luisteraar bij de strot om hem niet meer los te laten. De sporadische versnelling maakt des te meer indruk, om over de effectieve drumroffels nog niet te spreken.

Mgła weet het hoge niveau moeiteloos vast te houden in de overige nummers. De sound van deze band is direct herkenbaar. Bovendien heeft de black metal van Mgła altijd een soort dwingendheid en intentionaliteit die veel andere bands ontberen. Hoewel het tempo lang niet altijd hoog ligt, komt de band dreigender en intenser over dan veel genregenoten die van begin tot eind erop los beuken. Exercises In Futility moet het vooral hebben van sinistere riffs en de orthodoxe sfeer die wordt gecreëerd. Daarin slaagt de band voortreffelijk.

Hoewel Exercises In Futility de genialiteit van zijn voorganger niet helemaal evenaart, is het wederom een zwartgeblakerd pareltje dat met kop en schouders boven het gros van zijn genregenoten uitsteekt. Fans van groepen als Glorior Belli (het oude materiaal), Deathspell Omega en Funeral Mist zullen hier genoeg van hun gading op vinden. Hoewel Mgła minder verwrongen en ronduit ziek klinkt dan laatstgenoemde band, is Exercises In Futility bijna net zo effectief.

1. Exercises In Futility I
2. Exercises In Futility II
3. Exercises In Futility III