• Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Transport League - Boogie From Hell
Jaar van release: 2013
Label: Metalville
Transport League - Boogie From Hell
Het nieuwe album Napalm Bats & Suicide Dogs van Transport League verschijnt op 23 oktober, maar voor het zover is, blikken we nog even terug op Boogie From Hell uit 2013. Dat is de eerste full-length sinds Multiple Organ Harvest uit 2004. Waarom er zoveel tijd tussen die twee platen zit? Omdat de band in 2005 uit elkaar ging en de renie pas in 2009 was. De herstart beviel de Zweden zo goed dat ze behalve het geven van optredens ook aan nieuw songmateriaal gingen werken. Het resultaat daarvan is Boogie From Hell.

Oprichter Tony Julien Jelencovich, alias Tony J.J. (tevens bekend van B-Thong, M.A.N., Icon In Me, Death Destruction), werkt daarop samen met bassist Lars Hglund, gitarist Peter Hunyadi en drummer Mattias Starander. Deze heren staan garant voor een stevige pot duivelse groovende rock die swingt en beukt. De stijl van spelen grijpt terug naar de tijd rond de millenniumwisseling (Satanic Panic uit 2000). Invloeden komen van bands als Corrosion Of Conformity, Danzig, Clutch en Black Sabbath.

Boogie From Hell is een krachtige plaat, waarop het kwartet eenvoud tot kunst verheft, zowel tekstueel als muzikaal. Swing Satanic Swing is een stampende rocker waarin de kracht van de ritmesectie goed naar voren komt. Net als het uptempo Blood Inn bevat de opener vette riffs en een simpel, maar catchy refrein. Hier ligt ook de kracht van Jelencovich en co. Aanvullende bewijsstukken zijn de meeschreeuwer Holy Motherfucker (waarvan ook een video is verschenen) en de stamper Fight Back. Over schreeuwen gesproken; hij wisselt zijn screams goed af met melodieuze cleane zang. Beide technieken gaan hem goed af, al is de rauwe variant overtuigender.

Als het tempo naar beneden gaat, zoals in tot het tragere, zware, Danzig-achtige Electric Wolf en het doomy Barabbas Venemous, dat duidelijk door Black Sabbath benvloed is, weet de band die zijn naam te danken heeft aan het Clutch-album Transnational Speedway League (1993) wat minder indruk te maken. Toch is de afwisseling op zich goed, want anders dreigt verveling vanwege repetitie. Met name het tweede deel van het album heeft daar last van. Het is een beetje een herhaling van zetten, al staan er geen slechte nummers tussen en bevat Hi-Octane Slave goede ideen en wat meer variatie in de ritmiek.

Transport League komt na negen jaar sterk terug van weggeweest. Met name de eerste helft van Boogie From Hell weet de aandacht er goed bij te houden. Verwacht stevige en heavy rock-n-roll met als basis een krachtige ritmesectie, vette en groovende riffs plus eenvoudige teksten die zich samen uitstekend lenen voor een optreden. De korte Europese tour in november gaat helaas niet door, maar de Zweden komen in maart wellicht weer naar ons land voor een of meerdere shows. Op kortere termijn is er natuurlijk het nieuwe album Napalm Bats & Suicide Dogs en kun je het oudere werk checken, waaronder Boogie From Hell.

1. Swing Satanic Swing
2. Blood Inn
3. Bitter Sand
4. Electric Wolf
5. Holy Motherfucker
6. Fight Back
7. Barabbas Venomous
8. Demon Apparatus
9. Hi-Octane Slave
10. Snake Infested Swamp
11. Doctor Demon

Score: 74 / 100

Toegevoegd: 10 oktober 2015

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.