25-10-2020

Fluisteraars - Luwte
Label: Eisenwald Tonschmiede
Fluisteraars - Luwte
Fluisteraars is een Gelderse blackmetalband met Nederlandse teksten. Hun debuutalbum Dromers stamt nog maar uit 2014, maar nu komen de heren al met een vervolg op de proppen. Dit zwartgeblakerde kindje kreeg Luwte als titel en bevat vier liedjes die allemaal rond de tien minuten klokken.

Liefhebbers van dromerige, sfeervolle black metal kunnen het hart weer ophalen. Dit album bevat prachtige melodieën die je in een andere wereld doen wanen. Hetzelfde wereldje waar Wolves In The Throne Room je naartoe kan brengen, maar dan in het grauwe, regenachtige Nederland, met hier en daar het risico op natte sokken. Melodieuze gitaarriffs worden gedragen op een beekje van hypnotiserende baspartijen, met soms subtiele toetsenpartijen op de achtergrond. Ook gaan de heren spaarzaam om met de zang, waardoor de instrumentatie de ruimte krijgt die het verdient. Soms laat deze band me met weemoed terugdenken aan Burzum. Wat ook bijzonder fijn is, is dat het album een prima productie heeft. Alles wat je zou moeten horen, hoor je ook.

Natuurlijk is dit black metal met alle tradities erin, en natuurlijk is alles al duizend keer gedaan, maar de saus die deze fluisterheren eroverheen gooien, doet werkelijk wonderen. Dit album is een absolute aanrader voor liefhebbers van Drudkh, Wolves In The Throne Room en wellicht het pittige Throne Of Katarsis. Ik zou zeggen, aanschaffen en de eerste luisterbeurt geven wanneer je een kater hebt en niet meer kan slapen. Je zult zien dat je je daarna nog exact hetzelfde voelt, maar je hebt je tijd nuttig besteed.

1. De Laatste Verademing
2. Angstvrees
3. Stille Wateren