• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Fjord - On Icy Shores
Label: eigen beheer

Fjord - On Icy Shores

Mensen met teveel tijd en internet, het is een gouden combinatie. Minder geïnspireerde lieden komen wellicht niet verder dan http://watbenjedan.nl/ of http://ishetalweekend.nl/, maar er zijn ook prachtige verzamel- en naslagwerken zoals Wikipedia en natuurlijk ons aller Metalfan.nl. Eén van mijn favoriete websites is toch wel last.fm. Niet alleen vanwege de enorme hoeveelheid informatie over welhaast elke band, maar eigenlijk vooral vanwege de events. Met name als ik weer eens op reis ben. Niets zo leuk als een concertje in het buitenland, en zo ontdekte ik dus het Roemeense Fjord.

Het is Pasen, en ik ben in Boekarest. In een duister steegje daalt een trap af naar een matig verlichte kroeg zonder rookverbod; de speakers op standje gehoorbeschadiging. Fjord had een betere plek uit kunnen kiezen, maar de ervaring is er niet minder door. De intense instrumentale postmetal is namelijk van een hoog niveau en de cd baant zich dan ook moeiteloos een weg naar mijn collectie. Dat de productie dan waarschijnlijk niet al te goed is, neem ik dan maar voor lief.

Bij thuiskomst gelijk beluisteren. Die productie is, inderdaad, niet wat we tegenwoordig gewend zijn, maar dat is dan ook zo ongeveer het enige mankement aan deze hele plaat. Bovendien komt de band er wonderbaarlijk goed mee weg. Door de atmosferische composities komt de rauwigheid soms zelfs wel goed van pas. Het doet wat dat betreft hier en daar wat denken aan Kauan, al zijn de drums hier een stuk dikker aangezet en ietwat metalliger.

De composities zijn er echter niet minder om. Zoals het een postmetalband betaamt, staat On Icy Shores vol met uitgerekte, uitgestreken nummers vol melancholiek. Perfect voor een mistroostige zondag met een glaasje wijn, whisky of water (al naar gelang uw voorkeur). Heerlijk om bij weg te dromen. De aandachtige luisteraar ontwaart zelfs een cello en een viool op deze plaat.

Op de valreep gooien de Roemenen er ook nog wat vocalen tegenaan. Het voorlaatste nummer, dat tevens het titelnummer van deze plaat is, wordt ondersteund door de stem van Manuel Vicari die we zouden moeten kennen van de Italiaanse doommetalband Plateau Sigma. Voor een Italiaan zingt hij best goed Engels. Het had echter niet per se gehoeven. De muziek van Fjord is meer dan genoeg.

1. As Time Stood Still
2. Endless
3. Amorphous