• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Sinners Moon - Atlantis
Label: Inverse Records
Sinners Moon - Atlantis
Female fronted. Volgens een nipte meerderheid van de stemmers op de recente poll op Metalfan.nl mag ik de term blijven gebruiken. En dat is makkelijk, want als je niets met vrouwenzang aankunt, hoef je niet verder te lezen. Mocht je interesse juist wel gewekt zijn bij het lezen van deze term, lees dan verder.

Sinners Moon speelt symfonische metal met als belangrijkste invloeden Nightwish, Sonata Arctica, Children Of Bodom, Within Temptation en Epica. De vocalen zijn verzorgd door Simona Janovičová en de grunts komen van Viliam ‘Derick’ Javor. Samen met de vier andere muzikanten die deze groep rijk is, namen ze vorig jaar het debuut Atlantis op, dat sinds een maand verkrijgbaar is. Met dit album geven de Slowaken een goed verzorgd visitekaartje af. Er is veel zorg en aandacht aan besteed en het geheel klinkt gefocust.

De muziek heeft ondanks het donkere karakter een positieve vibe en weet doorgaans de aandacht goed vast te houden. Het album trapt al meteen goed af met Inner Demons. Een rockende track waarin een mooi contrast aanwezig tussen metalriffs en de stevige ritmesectie enerzijds en de heldere vocalen en klassieke elementen anderzijds. Een catchy refrein draagt deze opener naar een grotere hoogte. De wat snellere en krachtigere single Memento Mori volgt dezelfde aanpak en is nog wat beter. Het refrein blijft direct na de eerste luisterbeurt hangen en muzikaal is er wat meer te beleven.

Het is de opmaat naar het melodische Buried. Hierin vullen de keyboard- en gitaarpartijen elkaar goed aan. Waar ze tot dan toe een achtergrondrol vervulden, zorgen ze er hier voor dat het muzikaal een van de sterkste tracks is. Tijdelijk staat de zang even op de achtergrond, maar in de ballad Pray For The Child mag Simona haar heldere vocalen weer laten gelden. Ze zingt relatief hoog en heel af en toe lijkt haar stem op die van Simone Simons (Epica). De zanglijnen doen soms juist denken aan Nightwish en Within Temptation. Een van de weinig momenten waarop ze varieert, is in het ijzersterke titelnummer. Deze mooie epic krijgt mede vanwege zijn lengte een episch karakter mee. Vooral de inbreng van fluit- en strijkinstrumenten, de keyboardmelodieën is van toegevoegde waarde.

Hierin is ook de zware grunt van Derick te horen. Het is juist hier dat zijn inbreng goed past. Verder zet hij vooral zijn lichte variant in, maar dat pakt niet goed uit. Het is een van de zwakkere onderdelen van Sinners Moon. Heel storend zijn ze niet, maar ze voegen niets toe. Dat geldt ook voor zijn gesproken passages die een paar maal opduiken. De gastbijdrage van Tony Kakko (Sonata Arctica) komt dan ook zeer gelegen. Hij heeft een grote rol in My Servant en zorgt ervoor dat dit een van de sterkere tracks van de plaat is.

Het gitaarwerk, waarvan de riffs soms door Children Of Bodom en Nightwish geïnspireerd zijn, had wat mij betreft wel wat vetter gemogen, maar voor een beginnende band met een beperkt budget valt er eigenlijk weinig te klagen over de productie. De melodieuze leads en solo’s komen sterk uit de verf en zijn in een paar nummers bijzonder fraai zoals in Buried, Inner Demons en de epic Fly To The Moon. Van laatstgenoemde hadden de eerste drie minuten overigens weggelaten mogen worden. Ze voegen niet veel toe. Het is net alsof er een toegankelijke track voorafgaat aan de song zelf. Falls Of The Neverland is een van de andere vullende passages op het album. Daar blijft het dan ook bij wat het skippen betreft.

Sinners Moon heeft met dit debuut Slowakije op de female fronted symfonische metalkaart geplaatst. Ondanks dat het genre overbevolkt is, is hier zeker geen sprake van dertien in een dozijn. Het is goed dat deze niche zich in verschillende landen aan het ontwikkelen is en kwaliteit met zich voortbrengt. Atlantis is ondanks de soms donkere teksten een album met een positieve vibe en een zeer aangename kennismaking met Sinners Moon. Op de bonusversie staat nog een mooie ballad die is ingezongen door ex-zangeres Andrea Marešová. Liefhebbers van voorgenoemde bands doen er verstandig aan deze muziek eens te gaan beluisteren.

1. Inner Demons
2. Memento Mori
3. Buried