• Peter "Pepe" Lyse Hansen (Hatesphere) - 43
  • Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Katavasia - Sacrilegious Testament
Label: Floga Records
Katavasia - Sacrilegious Testament
Katavasia is een Grieks samenwerkingsverband van Astrous (Aenaon), Achilleas C (Varathron, Aenaon), Necroabyssious (Varathron), Foivos (Agnes Vein) en Haris (Hail Spirit Noir, Transcending Bizarre?). De band bestaat officieel nog geen jaar, maar de heren waren voor die tijd al bekenden van elkaar en er was ook al veel materiaal geschreven voordat de entiteit een titel kreeg. De bandnaam staat voor een serie hymnes in de Griekse orthodoxe kerk en is daarnaast afgeleid van ‘katavasi’, hetgeen staat voor de afdaling van de menselijke ziel naar de onderwereld.

Het doel van de formatie is om de unieke sound en spirit van de old school Griekse black metal terug te brengen en die doelstelling is met het debuutalbum Sacrilegious Testament ruimschoots bereikt. Wat een nostalgische plaat is dit geworden zeg. Al direct tijdens de eerste luisterbeurt wisten de sfeer en muziek me te pakken en waande ik me in de jaren negentig met Rotting Christ, Necromantia en Varathron. De helse black metal uit die periode komt weer helemaal terug op dit debuut.

Op Sacrilegious Testament staan zeven reguliere tracks en twee akoestische intermezzo’s. De songs doen niet veel voor elkaar onder. Ze sluiten mooi op elkaar aan en hebben een duidelijke kop en staart. Wat de nummers memorabel maakt, is de authentieke sfeer in combinatie met de catchy hooks. Kenmerkend zijn de heavymetal- en deathmetalriffs uit de Griekse school, de typische Rotting Christ-squealies, de melancholische, mediterrane folkmelodieën en de atmosferische keyboardpartijen.

Verwacht geen technische hoogstandjes, maar ideeën die in dienst staan van het karakter van het geheel. Ook de gastbijdragen van Sakis ‘Necromayhem’ Tolis van Rotting Christ tijdens het afsluitende The Chariot Of Emperor en de gitaarsolo van Sotiris ‘Annunaki’ Vayenas van Septicflesh tijdens het sterke Virgin Blood sluiten daar mooi op aan, ook al zijn ze niet opvallend.

Als we het over minpunten gaan hebben, is dat eigenlijk alleen het drumgeluid. Vooral tijdens de snellere secties heeft het oneerbiedig gezegd wel wat weg van het kloppen op een houten schuurdeur. Verder zit het productioneel goed in elkaar, al had het nog wel rauwer gemogen. Alle instrumenten zijn goed te horen en zijn goed op elkaar afgesteld. Ondanks de moderne, cleane productie weet de plaat toch de sfeer van de jaren negentig te evenaren.

Sacrilegious Testament is een ijzersterk debuut, dat de Griekse black metal uit de jaren negentig weer helemaal doet herleven. Het geheel van muziek, teksten en artwork past mooi in de esthetiek van die tijd. Een indrukwekkende prestatie van Katavasia, waarvan we hopelijk in de toekomst nog meer gaan horen.

1. Cosmic Nightmare
2. Symphony Des Gravens
3. Adoration Of Darkness