Liquid Steel - Fire In The Sky
Jaar van release: 2014
Label: Scream Records
Liquid Steel - Fire In The Sky
Hoe kan het toch gebeuren dat grote labels ons soms zulke zooi voorschotelen, terwijl er zoveel talent moet ploeteren om onder de aandacht te komen? Waarom zit Liquid Steel niet bij een Metal Blade of AFM? Ik zal toegeven dat het artwork van Fire In The Sky niet heel uitnodigend is, maar de bandfoto met vijf sympathieke, breed lachende gasten is dat wel. Hoe kan het toch dat deze plaat via een achterdeurtje op mijn bureau belandt? Al deze gedachten schoten door mijn hoofd toen ik deze plaat voor het eerst luisterde.

Liquid Steel is een Oostenrijkse band die in zijn zesjarige bestaan de eerste serieuze plaat uitbrengen. De heren steken hun liefde voor eighties metal niet onder stoelen of banken. Het is niet zomaar een poging om helden als Maiden en Priest te eren, maar Fire In The Sky is echt een heel leuke plaat geworden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Oostenrijkers nog zoekende zijn, omdat alle cliché-onderwerpen aan bod komen. Zo heb je de fascinatie voor Japan in Samurai en historische verhalen in King Of Avalon. Om nog maar te zwijgen over titels als Scream In The Night. Het voordeel is wel dat deze plaat hierdoor erg gevarieerd is vanwege de passende muzikale substijlen.

Maar waarom is het nou jammer dat Liquid Steel niet bij een groot label zit? Behalve het enthousiasme kan deze band echt spelen en heeft het een zanger die best talent heeft. De productie klinkt vrij goedkoop en dat verdient Fire In The Sky niet. Het gitaarwerk is om te smullen, maar kan veel beter tot z’n recht komen. De twinpartijen doen denken aan Iron Maiden, maar komen door het matte geluid minder goed uit de verf. Zo valt er nog veel te winnen voor Liquid Steel en hopelijk kunnen ze dan naam maken buiten de eigen landsgrenzen.

1. A21375 2. Fire In The Sky
3. Scream In The Night
4. Riding High