Chaos Engine Research - The Legend Written By An Anonymous Spirit Of Silence
Jaar van release: 2014
Label: Mighty Music
Chaos Engine Research is een nieuwe ‘progressieve’ alternatieve groovemetalband uit Polen die met The Legend Written By An Anonymous Spirit Of Silence een conceptalbum als debuut aflevert. Met deze legende willen deze Polen ons aanmoedigen onafhankelijk te gaan denken en op te staan tegen instanties die een passieve houding ten opzichte van wereldproblemen rechtvaardigen. Ondanks onze innerlijke vrijheid, laten we onszelf verstrikt raken in de manipulatie van media en politiek. Organisaties die hun visie aan ons opleggen welke niet strookt met de realiteit. Waar hebben we dat eerder gehoord?

Beter goed gejat dan op een slechte manier origineel proberen te zijn, moeten de heren gedacht hebben. Deze groovemetalformatie heeft duidelijk geluisterd naar met name Sepultura, Soulfly en Machine Head en alternatieve metalbands. Ze smeden de riffs van deze voorbeelden tot een interessante en energieke metalplaat. Direct vanaf de opener Passion’s Burning Flame is het headbangen en meeknikken geblazen op de pakkende riffs en de strakke ritmesectie. Meerdere nummers klinken, mede door de prima productie, erg vet, zoals Go Away en Cruel Ultimatum. Ook zit er voldoende afwisseling tussen de zware passages en melodieuze gitaarpartijen zoals te horen in Critical Mass en Sign Of Transformation. Er valt dus voldoende te genieten al zijn niet alle nummers even sterk.

De term progressief is wat misplaatst en zou vervangen moeten worden door alternatief. All-pervading Illusion is namelijk het enige progressieve nummer op de hele plaat. Alternatief dekt de lading veel beter getuige de invloeden van bands als Slipknot, Godsmack en Drowning Pool. Verder zijn er wat nu-metalelementen toegepast zoals gescratch in een paar tracks en Prodigy-achtige samples in het openingsnummer.

De Poolse band heeft maar liefst twee zangers die elkaar goed aanvullen. De afwisseling van cleane zang, hese vocalen en grunts pakt zeer goed uit, temeer omdat dit gepaard gaat met het toepassen van verschillende technieken. Wel is het met de cleane vocalen zo dat deze de ene keer overtuigen zoals in het fantastische refrein van Monument Of Silence maar tijdens Break The Chains en het eerste deel van de single Psychotic Waltz is de heldere zang een enorme domper op de feestvreugde.

Chaos Engine Research laat met deze lekkere debuutplaat horen voldoende potentie in huis te hebben ook al wordt er veel gejat van hun grote voorbeelden. De nummers beuken er flink op los en de afwisseling van twee zangers pakt goed uit ook al is de cleane zang een primair verbeterpunt. Helaas halen niet alle nummers het hoge niveau van de hierboven genoemde tracks. Een legende is dit debuut dus nog niet maar het zestal weet zeker een goede indruk af te leveren.

1. Passion’s Burning Flame
2. Critical Mass
3. Go Away