• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

J.B.O. - Nur Die Besten Werden Alt
Jaar van release: 2014
Label: AFM Records

J.B.O. - Nur Die Besten Werden Alt

Met Nur Die Besten Werden Alt vieren de Duitsers van J.B.O. het vijfentwintigjarig bestaan van hun pretmetal. Een plaat die wederom bolstaat van de flauwe grappen, voornamelijk over bier en heavymetalclichés. Het viertal heeft het de afgelopen jaren vooral goed gedaan op Duitse festivals en zijn daar uitgegroeid tot ware culthelden met hun markante outfits en aanstekelijke shows.

Op plaat is de band vaak kundig geweest, maar de spetterende songs zijn altijd achtergebleven bij de behoefte tot vermaak en grappige teksten. Popsongs die vermaakt werden tot stevige heavymetalnummers, komische intermezzo's en wat eigen songs die leunen op beproefde recepten, zijn altijd de ingrediënten geweest voor een album van J.B.O.. Op Nur Die Besten Werden Alt is dat niet anders, hoewel deze plaat beter in de smaak valt dan bijvoorbeeld Killeralbum van een aantal jaren geleden. De covers zijn beter gekozen en voorzien van leukere teksten en ook het eigen werk is dit keer bijzonder aanstekelijk.

Zo openen de heren met de hymne Vier Finger Für Ein Halleluja, dat tevens dient als single en van een passelijke clip is voorzien. Het typisch roze is ook dit keer aanwezig in de vorm van strakke kostuums waar elke modebewuste man jaloers van wordt. De eerste cover is vervolgens een feit met Death Is Death; een cover van het welbekende Live Is Life van Opus om daarna verder te gaan met een gesproken intermezzo. De covers, het eigen werk en ook de intermezzo's wisselen elkaar weer zoals vanouds af en vormen samen weer een typisch J.B.O.-album. De ene song is wat geslaagder dan de andere, dat geldt voor eigen werk, maar ook voor covers. De intermezzo's zijn aardig voor een keertje, maar zijn ook nu weer het minst interessant.

Hoogtepunten zijn er in de vorm van het reeds genoemde openingsnummer Vier Finger Für Ein Halleluja, Sakradi, Mei Sack Is Hi, Und Dann Hörst Du J.B.O. van het originele werk. De meest aanstekelijke cover is het geinige Das Bier Ist Da Zum Trinken, dat oorspronkelijk These Boots Were Made For Walking door Nancy Sinatra heet. Echt slechte songs kent deze plaat niet, hoewel het voornamelijk blijft gaan om het komische element. Wanneer je de afgelopen jaren de kunsten van J.B.O. dan ook niet kon velen, kun je ook deze schijf weer links laten liggen. Voor al die anderen is Nur Die Besten Werden Alt wellicht een van de meest interessante studioplaten van deze heren en biedt deze schijf vijftig minuten Duitse metalhumor.

1. Vier Finger Für Ein Halleluja
2. Death Is Death
3. Ansage