Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

J.B.O. - Deutsche Vita
Label: AFM Records

J.B.O. - Deutsche Vita

Hoera, geef me vier vingers voor een halleluja. J.B.O., onze Duitse festivalhelden in het roze, die Verteidiger des Blödsinns, hebben een nieuwe plaat. Deutsche Vita is de opvolger van 11 (2016) en brengt ons een verse lading originele nummers, covers met herschreven teksten en lolligheden.

Deutsche Vita bevat een flink aantal covers waar J.B.O. een tekstuele en metal-draai aan heeft gegeven. De originele behoren vaak tot de hoogtijdagen van de Neue Deutsche Welle. Zo is er Du Hast Dein Smartphone Vergessen (Nina Hagen), waarin het relaas wordt bezongen van zanger Vito C., die zijn mobiel vergeet, en Wer Ist Der Fahrer. Het nummer is een bewerking van Spliffs Carbonara, dat begin jaren tachtig een zomerhit was, ondanks een storende piep die het gehele nummer blijft aanhouden. J.B.O. heeft voor zijn versie -tot grote ergernis- die piep behouden. Grappig als gimmick, maar het maakt het luisteren er niet leuker op.

Anders is dat met de aardige Sodom-bewerking Karneval In Sodom (origineel Bombenhagel), het olijke Ich Will Spaß en Nur Geträumt. De korte, gesproken interludes van voorgaande platen hebben op Deutsche Vita plaatsgemaakt voor korte muzikale opvullingen. De Sodom-cover is er daar een van, maar ook de metalversie van Wickie en Das Lummerlandlied zijn hier voorbeelden van. Met name de introtune van de kinderserie is aanstekelijk. Als geheel voelt de collectie songs echter minder memorabel aan dan voorheen.

Dat geldt echter niet voor de openingstrack Alles Nur Geklaut waarin de heren deze klassieker van Die Prinzen onder handen nemen. Het is een nummer dat de band op het lijf geschreven is, want het gaat over het coveren en hergebruiken van ouder materiaal in popmuziek. J.B.O. maakt er een mooie ode aan Die Prinzen van met deze tekstuele bewerking. Het zal me dan ook niet verbazen wanneer luisteraars op zoek gaan naar het origineel en Die Prinzen aan een nadere luisterbeurt onderwerpen.

Als bezoeker van een Duits festival is de kans groot dat je J.B.O. een keer tegenkomt. De nummers van Deutsche Vita lenen zich uitstekend voor deze zomerse metalfestijnen. Het plezier in spel en lied van de vier voorvechters van de ‘comedy metal’ staat voorop. Dat is ook op dit nieuwe album het geval. Op plaat maakt het nieuwe materiaal als totaalplaatje echter een minder sterke indruk dan bijvoorbeeld Nur Die Besten Werden Alt of 11.

1. Alles Nur Geklaut
2. Du Hast Dein Smartphone Vergessen
3. Ich Will Spaß