• Tim Roth (Into Eternity) - 47

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Cloven Hoof - Resist Or Serve
Jaar van release: 2014
Label: High Roller Records
Cloven Hoof - Resist Or Serve
Het Britse Cloven Hoof is verantwoordelijk voor een aantal ijzersterke werkstukken. The Opening Rital en Cloven Hoof waren al lekker duistere metalplaten uit de late nadagen van de NWoBHM. Maar de groep kwam mijns inziens echt op stoom met Dominator en A Sultan's Ransom. Platen vol spetterende power metal met snijdende gitaarriffs, fraaie solo's en de uitstekende zang van Russ North. Veel succes oogstte Cloven Hoof er niet mee, maar getuige de heruitgaven van beide albums de laatste jaren is er zeker vraag naar het oude werk.

Het fonkelnieuwe Resist Or Serve is niet de eerste schijf die sinds de jaren tachtig is uitgebracht. In 2006 bracht de band ook nog Eye Of The Sun uit. Ondanks een paar lekkere nummers toch een ietwat wisselvallige aangelegenheid. Met het gevoel zat het echter wel snor. De mystiek die het werk van de Britten altijd al gekenmerkt heeft, was beslist aanwezig. En dat is net het element dat op deze jongste telg ontbreekt. Net als de meeste oud-bandleden overigens, want ook nu is alleen bassist van het eerste uur Lee Payne van de partij.

Vooropgesteld, Resist Or Serve is geen compleet drama. Muzikaal mag het gebodene er soms best zijn. De riffs zijn aardig en ook de solo's steken niet slecht in elkaar. Niet dat deze gitaarpartijen uit originele noten bestaan. De band blonk in de jaren tachtig al niet uit in eigenzinnigheid, maar destijds was er in ieder geval het melancholieke randje. Zonder dat sfeerelement blijft er op deze nieuweling weinig plakken. De tien composities zijn zodoende stuk voor stuk middenmoters.

Call Of The Dark Ones opent weliswaar voortvarend, maar als zanger Joe Whelan meent te moeten schreeuwen, haak ik af. Het slaat als een tang op een varken. Wanneer deze Whelan normaal zingt is het redelijk te pruimen, maar de stem van deze relatief jonge knaap past nergens lekker in het plaatje. Cloven Hoof heeft op deze schijf bovendien last van besluiteloosheid. Aan de ene kant wil de groep wat moderne invloeden integreren en aan de andere kant zijn er de gedateerde heavymetalriffs. Ouderwets of niet, dat is wel de stijl die de heren het beste in de vingers hebben. Wanneer van dat pad afgeweken wordt, klinkt het vaak geforceerd.

Natuurlijk weet ik dat dit al lang de band van vroeger niet meer is. Dat geeft niet, maar door deze full-length ben ik wel gaan twijfelen aan de relevantie van Cloven Hoof. Het materiaal doet vrijwel nergens denken aan de sfeervolle metal van weleer. Misschien was het beter geweest als Payne het onder een andere bandnaam had geprobeerd. Met of zonder hooggespannen verwachtingen valt Resist Or Serve namelijk behoorlijk tegen.

1. Call Of The Dark Ones
2. Hell Diver
3. Deliverance
4. Brimstone And Fire
5. Northwind To Valhalla
6. Mutilator
7. Anti Matter Man
8. Cycle Of Hate
9. Premature Burial
10. Austrian Assault

Score: 60 / 100

Toegevoegd: 28 juni 2014

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.