• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Dawn Of Destiny - F.E.A.R.
Jaar van release: 2014
Label: Phonotraxx

Dawn Of Destiny - F.E.A.R.

De uiterst productieve Duitsers van Dawn Of Destiny presenteren met F.E.A.R. al hun vijfde langspeler in zeven jaar tijd. Hoewel je hun stijl het beste kunt typeren als powermetal met vrouwelijke vocalen, zijn ze veel diverser dan dat. Hun muziek is doorspekt met invloeden van pompeuze jaren zeventig rock en duistere metal. Wat betreft opzet van hun songs en albums proberen ze in de voetsporen te treden van met name de rockopera's van Savatage en King Diamond. Op deze nieuwste creatie krijgen ze daarbij zelfs hulp van niemand minder dan het grote brein achter Savatage Jon Oliva en vocalist Mats Léven (o.a. Therion). De toevoeging van Jon Oliva blijkt dan ook een gouden bijdrage te zijn.

F.E.A.R. vertelt het tragische verhaal in zowel tekst als muziek van een gehandicapt meisje in een ellendige familie. Met name de eerste helft van de plaat is dan ook alles behalve vrolijk. And With Silence Comes The Fear is een bijzonder sterke opener die vooral smaakt naar meer. Het strakke, agressieve gitaarwerk en de samenzang van zangeres Jeanette Scherff en Mats Léven werkt bijzonder goed. Opvallend is ook het puike keyboardwerk, dat op de rest van de plaat ook een zeer prominente rol inneemt. Na dit knalwerk kiest de groep er voor om een stapje terug te doen in agressie en tempo in dienst van het verhaal. Het zijn solide songs, maar hebben toch niet dezelfde glans als de openingstrack.

De groep is erg gegroeid in de twee jaar na Praying To The World uit 2012. Zangeres Jeanette Scherff zingt afwisselender, en hoewel de vocale hoogtepunten vooral bestaan uit de samenzang met anderen, staat zij heden meer haar mannetje dan zij twee jaar geleden deed. Ook zijn de songs wat compacter en kabbelen zij minder voort dan op de voorganger. Dat is zeer goed te horen op de tweede helft van de nieuwe schijf.

No Hope For The Healing is echt een keerpunt van F.E.A.R., want na deze spectaculaire song zit de vaart er echt in. Tevens is het een van de echte knallers van deze plaat en dat is zeker niet in de laatste plaats vanwege de fantastische bijdrage van Jon Oliva. Hij is natuurlijk een echte performer en dat hoor je; verhalen vertellen kan hij als geen ander en zijn krijsen gaan door merg en been. Het nummer is erg spannend en doorgeven met invloeden van Savatage in zowel keyboard- als gitaarwerk. Echt fantastisch en wanneer Dawn Of Destiny hier een volledig album mee weet te vullen, hebben ze goud te pakken.

Zoals gezegd, zit na No Hope For The Healing de vaart er goed in met een serie van heerlijke uptempo songs die degelijk in elkaar zitten en lekker spannend klinken. Met name Then I Found You valt in bijzonder positieve zin op met een bijzonder aanstekelijke melodie en een energie die doet denken aan enkele van de epische nummers van Meatloaf. Na al die vrolijkheid sluit de groep deze schijf af met twee donkerdere songs in de vorm van One Last Time en Dying In Your Arms. Het deels gesproken To Live Is To Suffer, dat tevens het motto is van deze schijf, voelt als mosterd na de maaltijd en had achterwege kunnen blijven.

F.E.A.R. is een sterke plaat van een groep die nog volop in ontwikkeling is en die, wanneer hij verder gaat op de ingeslagen weg, ons nog veel moois brengen zal.

1. And With Silene Comes The Fear
2. Waiting For A Sign