• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Encircling Sea - A Forgotten Land
Jaar van release: 2013
Label: Natural World Records
Encircling Sea - A Forgotten Land
Naar eigen zeggen speelt het Australische Encircling Sea een mengeling van sludge, doom, black metal en post-rock. Ik weet niet hoe het met u zit, beste lezer, maar dat klinkt mij als muziek in de oren, althans, als de uitvoering ook goed is. Welnu, Encircling Sea laat daar met zijn derde full length, A Forgotten Land, geen enkele twijfel over bestaan, want dit is een geweldig uitgevoerd album dat ondanks de lengte van bijna zeventig minuten geen moment verveelt.

Dat komt doordat Encircling Sea zijn lang opgebouwde nummers (de gemiddelde lengte is bijna twintig minuten) enorm goed heeft weten uit te werken. Het album komt daardoor heel vloeiend over en de band slaagt er dan ook moeiteloos in om de luisteraar mee te zuigen in de enerverende composities, die het midden houden tussen Isis, Wolves In The Throne Room en – bij vlagen – Neurosis (het tribal-achtige drumwerk en de donkere soundscape-passages). Encircling Sea is dan ook een band die het in Roadburn-achtige contreien ongetwijfeld enorm goed zal doen.

Na een dreigend begin ontwikkelt openingsnummer Yearn zich al snel tot een ‘cascadiaanse’ maalstroom aan ratelende drums, hypnotiserende riffs en ijzige screams waarvan fans van Ash Borer en Addaura zullen watertanden, maar het nummer ontwikkelt zich veel verder door middel van effectieve vertragingen en zelfs een kalm, postrock-achtig einde dat erg mooi is. Ook het hierop volgende Transcend laat de diverse gezichten van Encircling Sea horen. Het dromerige, folk-achtige Become bestaat – verrassend – uit akoestisch gitaarwerk en stemmige cleane zang. Een opmerkelijk en intrigerend ‘intermezzo’. In de ruim twintig minuten durende afsluiter Return culmineren alle invloeden nog eens mooi samen.

Het zal moeilijk worden om een fysiek exemplaar van A Forgotten Land te bemachtigen, want zowel de CD-release als de LP-versie zijn slechts in zeer gelimiteerde oplage verschenen. Het is dan ook prachtig dat de band het album gratis als download aanbiedt op zijn Bandcamp-pagina. Ik kan liefhebbers van intense, maar sfeervolle muziek niets anders aanraden dan deze pagina met een bezoekje te vereren. Het zal zich absoluut lonen.

1. Yearn
2. Transcend
3. Become