01-10-2020

Addaura - Burning For The Ancient
Jaar van release: 2012
Label: Eigen Beheer
Addaura - Burning For The Ancient
De naam Addaura zal waarschijnlijk niet bij veel mensen direct een belletje doen rinkelen. Degenen die de band al kennen, zijn waarschijnlijk al diep ondergedompeld in de wereld van de ‘cascadian black metal’ (door puristen ook wel geringschattend als ‘hipster black metal’ weggezet, hoewel er weinig ‘hips’ aan de muziek noch de muzikanten is). Diegenen zullen ongetwijfeld al onder de indruk zijn geraakt van het debuutalbum Burning For The Ancient. Zij hebben immers de tijd gehad om het album te laten inwerken, aangezien het (in eigen beheer) al begin 2012 verscheen.

Toch is het de moeite waard om deze plaat alsnog in de schijnwerpers te plaatsen, want Burning For The Ancient is simpelweg té goed om in de burelen der vergetelheid te eindigen. Dit album kan zich namelijk al bijna meten met het betere werk van Wolves In The Throne Room en Ash Borer, en wie platen als Black Cascade en Cold Of Ages enigszins kent, weet dat die vergelijking geen kattenpis is. Burning For The Ancient weet de luisteraar dan ook al vrijwel vanaf de aftrap van de tien minuten durende opener City Light (In Still Dark Forenoon Silence) te bedwelmen en in te pakken onder een warm tapijt van gruizige riffs, hypnotiserend drumwerk en sporadisch opduikend, ijzig gekrijs.

Ook de overige drie uitgestrekte nummers weten moeiteloos een soortgelijk bezwerend, trance-achtig gevoel op te wekken. Addaura beheerst de kneepjes van het vak perfect: ieder nummer bevat voldoende variatie om eentonigheid het hoofd te bieden, maar de variatie is dusdanig subtiel dat de ‘flow’ van het nummer niet wordt onderbroken. Het maakt van Burning For The Ancient haast een meditatieve blackmetalplaat, waarbij je als luisteraar steeds verder wordt meegetrokken in de muzikale landschappen van dit gezelschap (een ervaring die nog eens versterkt wordt door het feit dat de nummers vloeiend in elkaar over lopen).

Addaura zal ongetwijfeld niet zo’n indruk maken als de grensverleggende platen van Wolves In The Throne Room, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van dit debuutalbum. Burning For The Ancient is namelijk een zeer fraai epos dat een haast louterend effect heeft op de luisteraar. Hopelijk is Addaura - in navolging van de twee bovengenoemde bands – dan ook eens een keer op Roadburn te bewonderen. Het zou de perfecte omgeving zijn voor deze muziek, maar tot dan doe ik het met een hoofdtelefoon, wat kaarsen en een goed glas whisky.

1. City Light (In Still Dark Forenoon Silence)
2. The Muses Thro' Their Bowers
3. The Baring Admission Of Weakness