• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Goatess - Goatess
Jaar van release: 2013
Label: Svart Records
Goatess - Goatess
Op het moment van schrijven geeft Metal-Archives 107 hits weer, wanneer je ‘goat’ intypt. Daar komen alle psychedelische rockgeiten nog bij, want bij de telling zit bijvoorbeeld nog niet Year Of The Goat, Goatsnake en de Zweedse wereldmuziekrockformatie Goat. Last.fm telt er 601! Geiten in overvloed dus! Voor jouw informatie, de leukste vermeldingen op Metal-Archives zijn: Goatpenis, Goatvomit, Goatwhore, Necrosadistic Goat Torture en, last but not least, Goat Ass Trumpet. De nieuwste geit in de familie heet Goatess, komt uit Zweden en speelt een mix van stoner en doom metal.

Daar gaan we weer dus. Echter blijft de stroom aan kwalitatief goede bands onverminderd doorgaan en hoe inspiratieloos een bandnaam als Goatess ook mag klinken; verkeerd is de muziek allerminst te noemen. Met iemand als Chritus in de gelederen is dat ook niet heel vreemd. De liefhebbers binnen dit genre kennen hem uiteraard wel. Mocht dat voor jou niet het geval zijn, is het raadzaam om Lord Vicar en zijn andere (voormalige) bands, zoals Saint Vitus en Count Raven eens te checken.

Goatess klinkt iets minder metal dan Lord Vicar en profileert zich meer als een stonerband. De songs zijn vrij lang en geven je het gevoel getuige te zijn van jamsessies. Desondanks zijn alle tracks voorzien van kop en staart. Het luistert lekker weg, maar het besef dringt snel door: de muziek, de riffs, je hebt ze allemaal vaak genoeg gehoord. De link met Pentagram, Monster Magnet en natuurlijk Black Sabbath wordt snel gelegd. Kijk je niet naar originaliteit, dan vier je met Alpha Omega en Full Moon At Noon het feest der herkenning. Ook niet origineel zijn Oracle Pt. 1 & 2, maar beide songs luisteren heerlijk weg. Ik zie mezelf al tussen het publiek staan (in de kleine zaal) op Roadburn 2014. King One heeft prachtige oriëntaalse invloeden. Last but not least, Chritus is het zingen niet verleerd en heeft een erg goede stem, waarmee hij de muziek een mooi, melancholisch tintje geeft. Het is wel even een kwestie van de voors en tegens tegen elkaar afzetten. De belangrijkste ‘tegen’ is de originaliteit, de belangrijkste ‘voor’ is dat het heerlijk wegluistert.

1. Know Your Animal
2. Alpha Omega
3. Ripe