Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Dominus - Vol. Beat
Jaar van release: 1997
Label: Diehard Music
Dominus - Vol. Beat
Bij de doorgewinterde Volbeat-fan gaat natuurlijk al snel een belletje rinkelen bij het horen van de naam Dominus. Dit is immers de band waar het voor frontman Michael Poulsen allemaal mee begon. Wat ooit startte als deathmetalband, evolueerde langzamerhand naar de herkenbare sound van Volbeat. De fundering hiervoor werd in 1997 gelegd met het derde studioalbum Vol. Beat, wat uiteindelijk een immens succesverhaal zou inleiden.

Het moge duidelijk zijn dat de albumtitel uiteraard geen toeval is ten opzichte van de naam van de band die vier jaar later werd opgericht. Op Vol. Beat werd definitief afscheid genomen van de oude stijl en werd een totaal andere richting ingeslagen. In plaats van de obscure death metal, werd er gekozen voor een mengeling van thrash en punk met een steady rock-'n-rollgeluid.

Dat dit Poulsen uiteindelijk geen windeieren heeft gelegd is eigenlijk al goed te horen op deze plaat. Ondanks de behoorlijke huis-tuin-en-keukenproductie, is Vol. Beat een meer dan te behappen plaat. De tracks grooven, stuiteren lekker en zijn prima gecomponeerd. Met name Beat, Booze, The Hooker's Lose knalt er heerlijk doorheen en heeft een overduidelijke rock-'n-rollsfeer, die bij andere nummers af en toe nog net iets te onderhuids blijft. Qua riffs zijn er veel gelijkenissen te trekken met het geweldige debuutalbum The Strength/The Sound/The Songs. Zo'n herkenningspuntje is eigenlijk altijd leuk.

Opvallend is ook de stem van Poulsen, die bijna totaal onherkenbaar is als je alleen zijn karakteristieke stem kent van de studioabums. Echter zullen de mensen die Volbeat ook live hebben gezien zeker iets terug horen. De vocalen zijn ontzettend rauw en ongepolijst, wat ontzettend in contrast staat met wat hij nu laat horen. Hoewel het bij tijd en wijlen nét iets te geforceerd overkomt, is het zeker ook niet onprettig om te horen. Meer ook vanwege de swing die hij gevonden lijkt te hebben.

Ondanks Vol. Beat een fijn album is, is het echter wel hoorbaar dat deze plaat geen plekje gevonden heeft in de muziekgeschiedenis. Daarvoor wordt niet constant het juiste niveau benaderd. Wel is het vermakelijk voor de Volbeat-fan om de embryonale fase van de band te horen en zitten er gewoon een paar hele goede songs tussen die je, ook zonder Volbeat in het achterhoofd, goed kunnen bekoren.

Tracklist:
1. No Matter What...
2. Swine For A While, Pigs For A Week
3. The Path
4. Give Me The Reason
5. Beat, Booze, The Hooker's Lose
6. Billy Gun
7. Me And I
8. Action Please
9. How Sweet They Kill
10. From The Cradle Goes the Bell
11. The Call

Score: 75 / 100

Reviewer: Matthijs
Toegevoegd: 11 april 2013

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.