03-08-2021

Witchsorrow - God Curse Us
Jaar van release: 2012
Label: Rise Above Records
Witchsorrow - God Curse Us
Op het gebied van doom metal is er één release die nog domineert en dat is de laatste plaat van Candlemass. Zodoende was het me bijna ontschoten dat er ook nog een nieuw album van Witchsorrow op de planken ligt. Net als bij het debuut het geval was, zal ook God Curse Us door het befaamde Rise Above Records verspreid worden.

Dat God Curse Us vervolgens in de schaduw staat vanwege prima releases van Candlemass, Ahab en Saint Vitus is rechtvaardig. Ik vind het lastig om te zeggen welke groei Witchsorrow heeft doorgemaakt na hun titelloze debuutplaat, omdat die simpelweg nooit ter ore is gekomen. Omdat Rise Above niet met minste label is (zeker niet wanneer het aankomt op doom metal en aanverwanten), mogen we er wel van uitgaan dat een band als Witchsorrow beschikt over degelijk materiaal. Helaas blijkt dat of de archiefkast slecht gevuld was, of het schrijftalent van deze heren en dame is overschat.

Witchsorrow komt over de gehele linie niet verder dan hooguit degelijke en luisterbare doom metal. De riffs zijn zodanig ongeïnspireerd en onorigineel dat actief luisteren een vermoeiende zit is. Het zangwerk varieert van redelijk goed tot erg zwak. Necroskull zingt duidelijk beter wanneer het om de rustige stukken gaat dan wanneer het agressief wordt. Het grootste deel van de plaat kabbelt de muziek maar wat door zonder ergens indruk te maken. Breaking The Lore is dan wel aardig, maar dat komt vooral vanwege de sterke Celtic Frost-invloeden. Het is alleen wachten op de ‘UGH’ die nooit komt. Dat geldt ook exact voor de klik met de rest van de plaat.

1. Aurora Atra
2. God Curse Us
3. Masters Of Nothing