• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Malice - New Breed Of Godz
Jaar van release: 2012
Label: SPV / Steamhammer Records
Malice - New Breed Of Godz
Zanger James Rivera kan gerust een bedrijfje beginnen met de slogan 'Ik haal uw oude bands uit het slop'. De Helstarzanger houdt er immers een enorme hoeveelheid zijprojecten en bands op na. Zijn hoofdband mag dan momenteel ook af en toe een plaat uitbrengen, de Texaanse zanger zit niet stil. Nadat hij Vicious Rumors in 2006 op de been hielp door het sterke Warball in te zingen, duikt de kleine man nu op in het min of meer doodgewaande Malice.

En eerlijk is eerlijk. De muziek van deze oude rotten is Rivera op het lijf geschreven. Op en top power metal uit de kookpot van Judas Priest, met hier en daar een snufje Metal Church, gekruid met wat Maidenpepertjes. Geen moeilijk gedoe, gewoon gaan. Hoewel James direct een stempel op New Breed Of Godz drukt, ligt zijn benadering niet eens zo ver van oorspronkelijk zanger James Neal af. Beiden herkennen in Rob Halford een groot voorbeeld, dus die vergelijking is niet zo gek.

Muzikaal gezien klinkt Malice tegenwoordig wel wat harder en (vooral) donkerder dan in de jaren tachtig. Op deze in fraaie digipack gestoken cd vinden we zowel heropgenomen klassiekers als een paar nieuwe tracks. Een nieuwe song als het titelnummer houdt zich prima staande tussen krakers van In The Beginning en License To Kill. Alleen zijn de gitaarriffs net even wat feller. Ondanks de jarenlange kalmte in het Malicekamp zit er duidelijk nog geen sleet op de vingers van Jay Reynolds en Mick Zane. De oude songs klinken niet zoveel anders dan vroeger. Ze worden weliswaar wat strakker uitgevoerd, zijn door een andere zanger ingezongen en klinken door de productie moderner, maar toch spat het spelplezier ook nu nog van de songs af. Malice is en blijft een band zonder pretenties en dat siert deze Amerikanen.

Of Malice de oorlog gaat winnen met dit half oude, half nieuwe werkje, valt nog te bezien. Maar bestaansrecht heeft de klassieke metalband nog steeds. Ondanks de moderne sound kan de band niet verbloemen dat de oudjes wat simpel in elkaar steken, maar anderzijds geeft die overzichtelijkheid de muziek een organisch karakter. De songs luisteren stuk voor stuk prima weg, kennen leuke riffs, aardige solo's en prima Riveragilletjes. Ik ben benieuwd of hij op de volgende plaat ook nog achter de microfoon staat, daar de zanger doorgaans na één plaat alweer andere bezigheden heeft. We zullen zien.

1. New Breed Of Godz
2. Hell Rider
3. Against The Empire