21-10-2020

Magica - Dark Diary
Jaar van release: 2010
Label: AFM Records

Magica - Dark Diary

Het goede nieuws is dat het Roemeense Magica geluisterd lijkt te hebben naar de kritiek die ik uitte op het vorige album Wolves & Witches dat ze meer nodig hebben dan “mid-tempo, met keyboards overgoten popmetal liedjes”. Ja, Magica heeft het tempo wat opgeschroefd en is weer iets meer metal gaan spelen zoals Nightwish en Sonata Arctica het ook in hun vroegere jaren deden. Een nummer als Release My Demons is lekker aanstekelijk en blijft beduidend langer hangen dan het gros van de songs op de voorganger. Bonuspunten hiervoor!

Het slechte nieuws is echter dat Magica nog steeds lijdt aan enkele grote mankementen, waarvan Ana Mladinovici de voornaamste is. Haar zanglijnen zijn verbeterd, maar nog steeds is het dat iele geluid dat na enkele nummers gewoon bijzonder begint te irriteren. In sommige refreinen (On The Side Of Evil) valt het door de mannelijke bijzang niet heel erg op, maar op de momenten dat de bandleden haar hier niet ondersteunen wordt het toch wel heel erg duidelijk hoe breekbaar het allemaal klinkt.

Toch is de band er wel degelijk in geslaagd enkele memorabele nummers op te nemen. Opener Anywhere But Home beukt lekker en heeft een vrij aanstekelijk refrein, terwijl Never Like You heerlijk opzwepend is en doet denken aan Nightwish ten tijde van Century Child. Tel hier ook nog eens bij op dat de gitaren erg fijn in de mix staan en we kunnen stellen dat het album verder best lekker wegluistert.

Ik blijf echter steken op de zang, die zich niet staande kan houden tussen het instrumentaal geweld. De band bewijst met Dark Diary dat ze wel degelijk in staat is een lekker melodieus metal album neer te zetten, maar ik hoop toch echt dat men een andere zanger/zangeres aantrekt of haar dwingt op een andere manier te gaan zingen. Nu is het eindproduct het gewoon net niet.

1. Anywhere But Home
2. Tonight
3. Never Like You