Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Vreid - V
Jaar van release: 2011
Label: Indie Recordings
Vreid - V
Met filosofisch geneuzel doe je mij weinig plezier, maar voor de nieuwe plaat van het Noorse Vreid maak ik graag een uitzondering. Zowel de bekende filosoof Sartre als de Noorse schilder Munch en schrijver Hamsun waren voor bassist Hvall een inspiratiebron tijdens het schrijven van V. Voorganger Milorg was een conceptalbum waarop het Noorse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog centraal stond. Een toegankelijk en sterk staaltje kunnen van deze vier heren, waarmee ze ongetwijfeld heel wat zieltjes voor zich gewonnen hebben. Op V is gitarist Ese vervangen door Stian ‘Strom’ Bakketeig die de andere leden nog kennen van Windir.

Het vijfde werk zit complexer in elkaar en vergt een aantal luisterbeurten. Aan de basis heeft Vreid weinig getornd: nog steeds is het een geslaagde combinatie van de duistere Noorse black metal met rock uit de jaren zeventig. Op dit album staan de gitaarpartijen nog meer in het middelpunt dan op eerdere platen. Muzikaal gezien doet het denken aan Satyricons laatste wapenfeit. Vocaal gezien kent V behoorlijk wat afwisseling tussen bruut zanggeweld en zachte maar cleane vocalen. Ook zijn de heren er niet bang voor om af en toe flink op de rem te trappen. Single The Sound Of The River laat horen waar deze Noren toe in staat zijn en geeft aardig weer wat je op V kunt verwachten.

Dan nog wat overige punten: het artwork ziet er wederom puik uit en de productie, in de bekwame handen van bassist Hvall zelf, klinkt piekfijn. Een plaat zoals we die mogen verwachten van Vreid. V is het logische vervolg op eerdere albums als I, Krig en Milorg, waarbij de band wederom een stap vooruit heeft gedaan. Dat lesje filosofie neem ik dan maar voor lief.

1. Arche
2. The Blood Eagle
3. Wolverine Bastards